onsdag 8 september 2010

Robert, Thomas och Peter

Jag och J har ofta undrat över hur Thomas Bodström (S) hinner med allt. Peter Althin (KD) är också en, tidigare, riksdagsledamot som var oerhört, nästan omänskligt, duktig och driftig. Nu har jag fått reda på hur det gick till: de tänkte "utanför boxen" och sålde sina själar vid vägkorsningen för längre dygn!

Bodström sålde till djävulen och fick 16 extratimmar/dygn. Althin sålde sin, inte oväntat, till gud och fick ett lite sämre pris, 8 timmar. Det gjorde att Althin bara hade tid att sitta i riksdagen samt jobba som advokat. Han hade inte möjlighet att, utöver det, skriva nervkittlande deckare från maktens korridorer, en fördel som Bodström har.

Tack vare sina extratimmar kan Bodström (och kunde Althin):

* driva sina hjärtefrågor som han gått till val på
* skriva motioner
* medverka i utskottsmöten
* medverka i debatter och omröstningar
* möta och ha kontakt med sina väljare i valkretsen
* hålla sig uppdaterad om vad som händer i valkretsen, Sverige och världen

Det känns skönt att ha blivit försäkrad om att Bodström och Althin absolut och verkligen lägger fokus på sitt förtroendeuppdrag. Ett tag var jag rädd för att det inte var så, men nu har jag alltså blivit övertygad om motsatsen.

Jag blev glad när jag fick veta att de lägger ner minst lika mycket tid på riksdagsuppgifterna som de ledamöter som inte har några sidouppdrag. Pustade ut, kan man säga. Drog en lättnadens suck gjorde jag också.

2 kommentarer:

  1. Det är svårt sånt här! Jag antar att det är satir, men det är ju samtidigt mycket ironi också. Det känns inte som att jag behärskar formen riktigt än, känner mig lite missnöjd.

    SvaraRadera