tisdag 7 september 2010

Bollnäs, Bollnäs

I går valde en av killarna i Neverstore musik i P3 och då spelade han "I kväll tar vi över stan" med Perssons Pack. En fin låt. Men det jag gillar mest är hur texten gör Bollnäs till norm. Ordet "Bollnäs" nämns aldrig utan vi förutsätts veta var Renbron och Schenströmsplan ligger.

Det är precis samma metod som låtskrivare från storstäder använder. "Mariatorget" (bara som hypotetiskt exempel) behöver liksom ingen förklaring, för "det vet ju alla" att det ligger i Stockholm. Genom "I kväll tar vi över stan" blir en liten ort i Hälsingland magisk på det sätt som när storstäder porträtteras.

Det finns tydliga häftighetshierarkier för vilka miljöer som besjungs i låtar. Det är såklart allra häftigast för svenska artister att sjunga om New York. Ganska uttjatat, ganska tröttsamt. Den allra värsta sorten av New York-låtar är, tycker jag, när man börjar droppa gatukorsningar i texten för att visa hur nere man är med staden. Då, när New Y0rk är som "artistens andra hem", ser jag blodrött.

Det behövs inga fler låtar om New York. Jag vill att svenska artister ska sjunga om hålorna och städerna som de kommer ifrån. På allvar, jag saknar texter om Gävle och Bastuträsk. Det finns ju ingen som skriver om det.

2 kommentarer:

  1. Du har väl själv bidragit ganska bra med diverse texter om Östersund?
    Här är förresten en annan hyllningslåt till Bollnäs fast med en helt annan typ av text. Dock en underbar sådan.Av Family Four.
    http://www.youtube.com/watch?v=jO7BHI_4ano

    SvaraRadera
  2. Jag har väl försökt skriva lite om Östersund även om Martin A har varit bättre på det (det var han som skrev alla texterna till Vapnets "Jag vet hur man väntar"). Det är väl mer en uppmaning till alla kids där ute, att de ska våga skriva om sina egna erfarenheter i stället för sådant som anses vara häftiga erfarenheter.

    Family Four! De var visst en familj på riktigt, det hade jag inte fattat. Visste inte heller att Bollnäs var "tomtarnas stad" som det stod i den där videon.

    SvaraRadera