fredag 3 september 2010

Prat om Rut

En sak som stör mig är när människor säger samma saker och bara upprepar varandras argument, som kanske inte ens är hållbara argument, utan att tänka igenom dem själva. Ytterligare störd blir jag när de som uttalar sig inte blir ifrågasatta genom följdfrågor eller krav på att utveckla tankegången.

Det här har jag tänkt på när det gäller ett av de vanligaste argumenten som används för Rut-avdraget: "Det gör jobb vita som annars skulle vara svarta". Och sedan tar det slut där. Men hallå, det är ju inte ens ett argument! Det övertygar inte mig om varför just städbranschen ska få en sådan fördel som andra branscher inte får.

Ta till exempel kafé- och restaurangbranschen som dras med rykten om att ha en stor svart sektor. Om vi fick dra av hälften av våra notor från kafé och restaurang på skatten, nog skulle det leda till att fler människor åt ute och att fler skulle anställas vitt på matställen. Och förmodligen gäller det för vilken sektor som helst. Man måste kunna övertyga om varför det är just städbranschen (och för den delen också hantverkarbranschen, genom Rot) som ska få fördelar genom att låta skattepengar bekosta halva fakturan.

En annan sak som argumentet antyder är att om Rut inte fanns så skulle tjänsterna utföras ändå, men till stor del genom svartjobb. Där finns ingen som helst problematisering av kundernas agerande. Jag antar, men jag vet inte säkert, att det är ett lagbrott att medvetet köpa svartjobb. Kanske inte ett brott som är det mest prioriterade av polis och åklagare, men ändå. Genom att resonera på det sätt som jag kritiserar legitimerar man att människor bryter mot lagen. Uppenbarligen tycker man att städhjälp är en så livsviktig del av en människas liv att den är okej att köpa svart. Intressant resonemang.

En rimlig åsikt borde väl vara att de personer som inte anser sig ha råd att köpa sin städhjälp vitt kanske inte borde köpa den över huvud taget.

Ps. Min första tanke var att döpa den här bloggen till "Saker under förhuden". Jag tyckte det var jättekul och kände mig frestad, men försökte sedan tänka mer långsiktigt. Ds.

1 kommentar:

  1. Det är ju det MP vill för sjutton! I valmaifestet som antogs i våras står det "11. Sänkt moms för tjänsteföretagen
    Vi vill få tjänstesektorn att växa genom att sänka momsen inom en rad branscher. Det blir då billigare att reparera trasiga saker, äta på restaurang, gå till frisören och att laga cykeln. Hållbar konsumtion av tjänster måste stimuleras och vi vill ta ett första steg under mandatperioden.
    ".

    SvaraRadera