söndag 27 februari 2011

The producers

I natt är det Oscarsgala. Nytt från förra året (om jag minns rätt) är att hela tio filmer tävlar om bästa film. Ett pris som producenten/producenterna får.

Gud vad man gillar producenter inom amerikansk film och tv. Det måste ni väl ha tänkt på? I eftertexterna finns det så sjukt många: Producers, executive producers, co-producers, associate producers. Behövs verkligen alla? Jag är skeptisk.

Man kan till exempel kolla på för- och eftertexterna till "Seinfeld". Serien hade en stor grupp manusförfattare som turades om att skriva avsnitten. När de inte skrivit avsnitt stod de ofta som någon slags producent. Tror knappast att de hjälpt till med finansieringen och det praktiska genomförandet av produktionen. De ville bara stå med. Så då slängde man in några producenter till.

Helt enkelt: Jag tror jänkarna gödslar med titeln. Bara för att den har hög status. Och är man ett tungt namn kan man få glida med även om man inte gjort något egentligt producentjobb under inspelningen.

Är det någon som har mer fakta än jag och som kan bekräfta det här?

2 kommentarer:

  1. Det är väl samma sak med listmusik, där är det jämt tjugo låtskrivare. Det kanske är två-tre pers som gjort själva låten, sedan tjatar producenten, teknikern, a&r-tjommen och artisten åt sig låtskrivarcredits.

    SvaraRadera
  2. Det var en bra jämförelse, den hade jag inte tänkt på.

    SvaraRadera