tisdag 22 februari 2011

Fuck you, lokaltrafikanter

SL, Storstockholms Lokaltrafik. Jag gillar inte deras attityd. Trots att jag har månadskort känner jag mig ovälkommen. Först och främst av den nya typen av spärr: stenhårda glasdörrar som slår till mig hårt. Får ont i höften i flera dagar efteråt.

Och nere på perrongerna är det fullt av vakter och "värdar". Bra på det sättet att folk får jobb (om än skittråkiga jobb). Dåligt för att vi trafikanter är totalt övervakade och kontrollerade. Varje gång jag åker tunnelbana får jag känslan av att jag ska passa mig jävligt noga.

SL borde sända ut signalen "Hej! Välkommen till Stockholms lokaltrafik! Ha en fin dag och en trevlig resa! Vi litar på dig!". Istället är det "Nej! Stopp! Kom helst inte hit! Och om du gör det så betala asmycket pengar och håll dig i skinnet".

Jag tycker det ska vara som i Göteborg och Berlin. Tror det är så i Oslo också. Utan spärrar, med oanmälda kontroller ibland. Då vet ändå folk vad som gäller. Jag skulle tro att skillnaderna i svinn är marginella. Det är åtminstone en gigantisk vinst i goodwill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar