onsdag 9 februari 2011

La musique

Jag lyssnade på "Brunchrapporten" i dag. Det är ett av P3:s bästa program tycker jag. Rappt, roligt och allmänbildande. Och de verkar ha en riktig redaktion som har tid och resurser att göra ordentlig research. Det enda minuset är att de har ordet "brunch" i sitt namn.

Anyhoo, de spelade en låt och jag trodde att det var de här Rebecca och Fiona. För det var sådär urbant, klubbigt och dekadent som jag fått för mig att de låter. Men det visade sig vara Brittan! Klämmig bit faktiskt.


* * * * *

Jag har varit lite sur på det nya svenska bandet Le Kid (som var med i Melodifestivalen) och deras namnval. De borde väl veta att det redan finns ett härligt Göteborgsband som heter nästan samma. Sedan kom jag på att jag borde hålla käft. Kommun tog sitt namn trots att vi visste att det fanns ett Umepunkband som hette Kommunen. De verkar vara softa typer, har inte hört av sig för att tjafsa eller så. All heder åt Kommunen.

7 kommentarer:

  1. Kanske för att Kommun inte ens var en angelägenhet för de närmast sörjande. Ännu mindre för några Umeåpunks. Och i ume är man ändå så godmodig: "Tog ni vårt namn? Sjukt king."

    Jag tycker Le Kid är lite dumma i huvvet som tog det namnet. Men de kanske, å andra sidan, inte kände till The Kid.

    SvaraRadera
  2. Om allt är skit är det ändå king.

    De hade säkert ingen koll på The Kid, de ser ut att vara ungefär 5 år gamla. Deras låt var inget vidare för övrigt. De hade en radiohit på P3 förut som var mycket bättre. "We should go home together". 80-talig, catchy.

    SvaraRadera
  3. Le Kid. Jag hatar dem.
    Tor Lundmark (Umeå) har ett kompband som heter Nerverna. Jag med. Båda har släppt skivor. De ville vi skulle byta, jag sa att det bara var min skiva som hette Nerverna. Men sen, jag vet inte, det bara rullade på. Jag har lite dåligt samvete för det faktiskt.

    SvaraRadera
  4. jag gillar också brunchrapporten men det är lite skrikigt, är det inte? mest gillar jag dock jonathan unge! han är rolig.

    nån gång i framtiden ska jag ha ett band som heter ett nytt sorts vatten.

    SvaraRadera
  5. Chops: "Hat, det är ett så starkt ord." Brukar mina föräldrar säga. Nerverna är ju ett jävla bra namn, jag fattar att du hugger tag i det.

    Skräddarn: Jo, de skriker väl en del. Fast inte mer än Morgonpasset eller så. Ja, gud vad man samlar på sig bandnamn utan band. Jag och Martin A. ska ju ha ett punkband som heter Immanuel Cunt, men det lär aldrig hända. Ett nytt sorts vatten, då tänker jag instrumental rock typ Träd gräs och stenar?

    SvaraRadera
  6. Fast vart fan är de bra bandnamnen när man behöver dom? Kommun och Nord & Syd är ju inte toppklass precis...

    Jag skulle ge Immanuel Cunt i alla fall 50 procents chans att hända - det vill säga min del.

    SvaraRadera
  7. Några har visst hunnit före:

    http://www.lastfm.se/music/Immanuel+Cunt

    SvaraRadera