tisdag 1 februari 2011

Rosenkorsarna

En ny bekantskap för mig. Tydligen är de inspirerade av frimurarna. Det verkar som att många är det. Frimurarna är kanske en slags urorden? Det de har gemensamt är strävandet efter personlig utveckling genom olika ritualer som också gör att man stiger i grad inom organisationen. Plus att de vill "hjälpa andra människor" (citat från Svahn).

Det som är spännande med rosenkorsarna är att de jobbar med postorder. Som medlem får man hem böcker och andra skrifter. Där finns liksom rörelsens tankar och exempel på olika övningar du kan göra i ditt hem, till exempel meditationsliknande saker, för att utveckla dig själv. Åtminstone är postorder-inslaget vanligt inom A.M.O.R.C. som är den mest kända rosenkorsorganisationen. Det finns nämligen flera stycken. A.M.O.R.C. grundades i USA 1915 av en man som hette H. Spencer Lewis. De finns i Sverige också och har en hemsida.

A.M.O.R.C. står för Antiquus Mysticusque Ordo Rosae Crucis och betyder på engelska The Ancient and Mystical Order Rosae Crucis. Att blanda rosor och kors är gammalt. Till exempel hade Martin Luther båda tingen på sin vapensköld, skriver Svahn.

Det finns en myt om en viss Christian Rosencreuze som ska ha startat den första rosenkorsorden redan på medeltiden. Och isåfall skulle namnet kunna vara taget från honom. Grejen är bara att han inte går att bevisa som historisk person. "Allt pekar på att Rosenkorsorden uppstod som ett skämt [...]", skriver Svahn. Det här ska ha varit någon gång under 1500- eller 1600-talet. Sedan dess har det alltså tillkommit flera andra som kallar sig rosenkorsare, bland annat då A.M.O.R.C.

Som ni märker verkar de ganska softa. Vill mest bara meditera och utveckla sig själva. Att få "ordna" ifred. Eller vad vet man? Pablo Picasso, Claude Debussy, Erik Satie och Jean Cocteau har alla varit med. Men tjejer får också vara medlemmar. Samma gäller för OTO.

11 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar Umberto Ecos bok "Foucaults pendel" som driver med mystiska hemliga sällskap och konspirationsteorier på ett subtilt men ändå rätt festligt sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar alltid (???) samspråka lite med rosenkreutzarna på bokmässan. Verkar vara ett festligt gäng!

    SvaraRadera
  3. Spännande! Vad pratar ni om?

    SvaraRadera
  4. Jag tittar på deras små esoteriska skrifter, de berättar om sina teorier. Nu senast var jag där med min far och vi samspråkade med en härlig herre som mest var inne på resonemang om hur de olika världsreligionerna hänger samman, och bygger på samma grund. Någon sorts teosofiskt resonemang tror jag det kan kallas.
    Han sade inget som i sig kunde tolkas som överdrivet knäppt eller sammansvärjigt, men man anar ibland att de har andra mer skruvade idéer som de håller tyst om.

    SvaraRadera
  5. De verkar lite mysiga. Men som sagt. VEM VET?! *dramatisk musik*

    SvaraRadera
  6. Idag när jag var ute och kutade så sprang jag helt oförhappandes rätt på Rosenkorsarnas HQ. Lite besviken blev jag. Såg ut som en vanlig kursgård - förvisso stilig - men varken tinnar, torn eller blodsoffer.

    SvaraRadera
  7. Olle: Jag fattar, tinnar, torn och rituellt dödande är ju vad vi vill ha! Men som sagt, de verkar ta det ganska lugnt, korsarna.

    SvaraRadera
  8. Just personlig utveckling genom att växa andligt, inget mer mystiskt än tex 12-stegs filosofin fast för vanliga människor som vill utvecklas frivilligt inte för att dom måste.

    Kanske...........

    SvaraRadera
  9. Anonym: Åh, det låter som att du själv är korsare! Hur är det? Kul?

    Jag har väl inte påstått att Rosenkorsarna håller på med något mystiskt? Kan inte hitta det i min text i alla fall. Men jag tycker man får räkna med en sådan stämpel om man använder ordet Mystical i sitt namn inom AMORC. Eller?

    Och sedan är ju "personlig utveckling genom att växa andligt" om inte mystiskt så åtminstone väldigt vagt. Vad betyder det? Jag är uppriktigt intresserad.

    /Hanet

    SvaraRadera
  10. "personlig utveckling genom att växa andligt" Ja, du växer andligt, men åt fel håll. Alla Fremurare "älskar" små barn det vet vi ju. Krowley , en gigant inom detta område, erkände att han hade våldtagit och mördat 150 barn. Det som är hemligt är också dolt. Scottish rit är farligast. Svart blir vitt-Vitt blir Svart. Känn dej lurad om du blir FM, satan vinner jämnt. Se YouTube David Icke.

    SvaraRadera