torsdag 10 februari 2011

Davidianerna

Ibland tänker jag att jag ska läsa Bibeln. Hela skiten. Mest för att det känns som att den hör till allmänbildningen. Det är så mycket i vår kultur som refererar till den. Sådant man borde ha koll på. Som det här med David. Jag visste inte vem det var. Jag minns att vi sjöng om honom i skolan, eller egentligen hans son. "Hosianna Davids son, välsignad vare han." Tänkte inte mer på det då. Tyckte mest det var hysteriskt roligt att någon "kom" i Herrens namn.

David var tydligen Israels andra kung. Som jag har fattat det är han historiskt belagd. Men det här med Goliat hör väl mer till det mytiska. I alla fall, det här var flera hundra år innan Jesus. Kristna anser att Jesus hörde till Davids släkt. David verkar vara ett tungt namn inom judendom och kristendom.

Messias är också något jag inte heller greppat. Han/hon är en ättling till kung David och utvald av Gud. Kristna tycker att Jesus var Messias. Medan judarna säger att Messias inte kommit ännu. Om jag fattat allt rätt. Ni som vet bättre får gärna rätta mig, jag är utanför mitt naturliga habitat här.

Den jag försöker komma fram till är David Koresh. Han verkar inte ha haft så värst rolig uppväxt. Hans mor var bara femton när hon fick honom. Pappan var ute ur bilden. Han hamnade hos en fosterfamilj där mannen utnyttjade honom sexuellt. Koresh hade dyslexi så det gick dåligt i skolan. Han gick med i Sjundedagsadventisterna, en kyrka som hans mor hade tillhört.

Senare blev han ledare för Davidianerna och tog namnet David Koresh. Han ansåg sig vara Messias och valde därför namnet David, för att markera kopplingen till kung Davids släkt. Koresh är det persiska uttalet för Kyros. Han var en persisk kung för länge sedan som lät judar i diaspora återvända till sina hemländer. David Koresh blev en riktig patriark och fick barn med flera av kvinnorna i församlingen. Han kallade sekten "sin familj".

Davidianerna är en sekt som jag faktiskt har egna minnen av från när det begav sig. Suddiga minnen av tv-bilder där man ser röken från husen i Waco, Texas. Med stridsvagnar runtomkring. Det var den 19 april 1993 som polis, FBI och armén stormade stället. 76 människor dog däribland David Koresh själv.

Före Koresh var det en kvinna som hette Lois Roden som ledde kyrkan. Efter en maktkamp med hennes son George tog David Koresh över ledarskapet. Man hade redan då sitt högkvarter i Waco, Texas. De kallade stället för Mount Carmel efter ett berg i Israel. Polisen fick tips om att det fanns mycket vapen hos sekten och gjorde därför ett besök där. Fattar inte riktigt varför, för det är väl lagligt att ha vapen. Särskilt i USA. Sekten hade liksom inte gjort något brottsligt. Vad jag vet. Det finns flera grejer som gör att den här historien känns misstänkt.

Hursomhelst blev det skottlossning när polisen kom och flera dog, på båda sidor. Sedan belägrades Mount Carmel i 51 dagar. Mer är sju veckor. Drygt en och en halv månad. Väldigt länge alltså. Sedan togs beslutet att storma stället genom att först skicka in gas. Samtidigt började stället att brinna och det är omdiskuterat hur det gick till. Den officiella storyn är såklart att några inne i husen tuttade på. Det blev en väldigt kraftig brand. Efteråt såg man att flera av de döda hade skjutits ihjäl. Den officiella storyn är såklart att någon eller några i sekten hade gjort det. Bara nio av Davidianerna klarade sig levande.

Att David Koresh höll kvar sektmedlemmar mot deras vilja verkar inte vara fallet. Under belägringen var det nämligen flera personer som lämnade Mount Carmel. Det känns verkligen som att Waco-belägringen kunde ha slutat mycket mindre tragiskt än den gjorde.

2 kommentarer:

  1. Har läst Bibeln pärm till pärm en gång. Den har sina goda partier men som helig skrift förstår jag inte riktigt hur folk kan kalla sig tex bokstavstrogna då dessa skrifter har omtolkats och omskrivits ganska ordentligt genom århundraden. Då är Koranen en bättre helig skrift. Bibeln består ju förutom Ga Testamentet (som ju används i både Kristendom, Judendom och Islam) av Nya Testamentet som i sin tur består av flera evangelier skrivna av olika personer även om man misstänker att vissa böcker kan vara skrivna av samma person fast under pseudonym. Koranen å andra sidan ska ju vara Guds egna ord fast nedtecknade av profeten Muhammed. Koranen har jag inte läst än. Den ska ju egentligen heller inte översättas i och med att man inte får ändra Guds ord och sedemera ska man egentligen lära sig arabiska för att läsa den. Men det ska tydligen finnas en godkänd svensk version så den kan vara intressant att glutta på nån gång.
    Det finns en del böcker skrivna av folk som har läst Bibeln som är mer intressant än the good book itself.

    SvaraRadera
  2. Tack Rip! Älskar när folk steppar upp med bra info. Så Koranen är alltså helt oändrad från dag ett? Låter nästan lite för bra för att vara sant.

    SvaraRadera