lördag 12 mars 2011

Snart kommer tårarna

Mina ögon tåras väldigt lätt. Av starkt soljus, av vinden, ibland helt random. Det är tydligen vanligt hos gamla människor. Och hos mig då. I går var jag ute och gick och träffade J. och M. som jag känner litegrann. Det var en blåsig dag. När vi stod där och chittchattade märkte jag hur ögonen blev vattniga. Började rinna.

Jag ville säga: "Ni får inte tro att jag är en labil person som gråter på stadens gator utan anledning (not that there's anything wrong with that). Det ni ser är en rent fysisk reaktion!" Men det sa jag såklart inte. Sådana ursäkter förstärker bara aningen. Så jag höll käft. Medan tårarna rann.

Ett annat ålderstecken: Hos frisören i veckan såg jag min begynnande flint i spegeln. Som om inte vikarna jag har vore nog. Tack livet.

* * * * *

Får lite dåligt samvete för att jag pissade på japansk kultur för några veckor sedan. Med tanke på vad som hänt och händer där. Men den här meningen måste ändå vara förmildrande? "Nu hoppas jag att någon ger sig in i debatten och ger mig ordentligt på pälsen."

* * * * *

Bitterpitten tycker till:

1. Just nu slår vissa stockholmarna knut på sig själva i sin vilja att bräcka varann i vem som kan hajpa Dante Kinnunen och hans låt "Next to you" mest. Den är helt okej, men sången är väl ganska manierad? Inte tillgjord på det där bra, teatrala Karin Dreijer-sättet utan mer "gud vilken feeling jag har"-sättet. Säg gärna emot om ni tycker jag är ute och cyklar.

2. Blir man inte lite provocerad av att Daniel Adams-Ray kallar sig för "svartskalle" i en av sina låtar? Han får såklart kalla sig för, och identifiera sig med, vad han vill. Visst, hans morsa är från Indonesien, men han ser ju inte mer utländsk ut än Oskar Linnros, mig själv eller annan valfri "helsvensk". Jag undrar om han någonsin blivit bemött som "svartskalle". Det kanske han har. Isåfall backar jag givetvis. Men jag minns inte att han försökte bygga nån slags svartskalle-identitet med Snook. Nu plötsligt drar han fram det som ett ess ur rockärmen.

Vad är nästa steg? Ska mina kompisar med finska föräldrar börja kalla sig för "svartskalle" också? Det känns som att begreppet är på väg att urvattnas. Eller? SGEONTJÄUOC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar