måndag 7 mars 2011

World light center

Åh! Spännande! En svensk sekt! Och med en kvinna som ledare! Lilly Gardeby hette hon (Mor Lilly inom församlingen) som drog igång World light center i Vingåker 1981.

Vingåker är ett sådant där samhälle som jag hört talas om tusen gånger och aldrig kan minnas var det ligger. Vissa samhällen vill liksom inte fästa i huvet på mig hur ofta jag än försökt lära mig. Är det Småland? Västergötland? Östergötland? Ingen jävla aning. Nähä, det var Sörmland. Inte ens nära.

Oops, sidospår. Lilly Gardeby var en inflyttad danska och jobbade som massör och sjukgymnast. (Legitimerad? Jag undrar, jag.) Det gick tidigt rykten om att hon kunde hela människor. Själv sa hon att hon var den återfödda jungfru Maria. Som mest knöt hon ungefär 80 personer till sig. Det var hårda tag. Man skulle lämna sina tillgångar och tillhörigheter till henne och lyda stenhårt. Annars blev det utskällningar och örfilar.

Själva tron vet jag inte riktigt om jag greppat. Men att det var mycket flum, "himayama" som jag och mina systrar brukar kalla det, är uppenbart. Mor Lilly var riktigt härligt out there och (enligt Svahns bok) påstod sig stå i kontakt med döda personer, bland andra Olof Palme, Louis Armstrong (?!), Buddha och Jesus. Hon låg bakom frigivandet av Nelson Mandela och den sovjetiska perestrojkan. Hon gav medlemmarna nya efternamn som "Solstråle" och "Ljusfjäll".

Efter ett tag fick WLC dåligt rykte i Vingåker och i början av 90-talet flyttade man till Småland. Men det gick utför för Lilly och hennes gäng. Fler och fler droppade av. När hon dog 2004 kom ingen på hennes begravning. Rörelsen försvann med henne.

Peter Pohl, som bland annat skrivit den fina "Janne min vän", kom 2005 med romanen "Sekten" som bygger på historien om Lilly Gardeby och WLC.

1 kommentar:

  1. Jag tycker det var fantastiskt bra skrivet av dig Amanda. Han är bara en ful kopierare/stealer som försöker ta åt sig all äran av ditt arbete. Tack för mig Klas Von Swarch

    SvaraRadera