fredag 11 mars 2011

Det som hände runt Pixies

Det har alltid varit en härva för mig. Ett nystan jag aldrig gett mig den på att reda ut. Men nu ska jag göra det. Ni som redan har full koll på det här ska inte känna er skrivna på näsan. Jag gör det här enbart för min egen skull. För att jag ska lära mig. Nästa gång jag känner mig osäker kan jag bara gå in här och läsa. Det jag svamlar om är såklart:

4AD-röran runt Pixies!


# Vi måste börja med Throwing Muses. En självklar startpunkt eftersom de var det första amerikanska bandet som fick kontrakt med 4AD. TM grundades i början av 80-talet av styvsystrarna Kristin Hersh och Tanya Donelly. Hittills är allt enkelt. Inte rörigt.

# Throwing Muses turnerade med Pixies. Kim Deal och Tanya Donelly snackade om att de borde göra något tillsammans. Och det blev Breeders. "Pod" kom 1990. Märk väl att båda två fortfarande var med i Pixies respektive Throwing Muses. OCH (kanske viktigast) att Kelley Deal inte var med i Breeders från början.

# Tanya Donelly slutade i Throwing Muses efter albumet "The real ramona" 1991. Hon var alltså med där i typ tio år! Efter det fortsatte hon med Breeders som gav ut EP:n "Safari" 1992. Innan den hade Kelley Deal värvats till gruppen. Så det här är enda inspelningen där Kim, Kelley och Tanya spelar tillsammans. Mäktigt! Kom ihåg att Pixies fortfarande finns under den här tiden.

# Donelly slutade efter "Safari". Så nu hade hon inget band, varken TM eller Breeders. Kunde man tro, ja. Strax innan hon hoppade av Breeders hade hon startat Belly. De gav ut två skivor: "Star" (1993) och "King" (1995).

# Pixies la ner 1993. Samma år släppte Breeders "Last splash".

# Belly la ner 1996. Efter det har Tanya Donelly gjort soloskivor.

# Throwing Muses släppte sitt senaste album 2003. Men det verkar vara ett nytt på gång i år. Kristin Hersh är sjukt produktiv och har förutom TM-plattor gjort massa sologrejer, skrivit böcker och så vidare.

Är det någon väsentlig vändning i historien jag har glömt?

10 kommentarer:

  1. Nix. Jag tycker det är en bra sammanfattning. Man kunde nämna, som sidospår, att Breeders var en supergrupp (basisten på Pod spelade med nåt engelskt band som jag inte minns vad de hette, men hon hette Josepine, med efternamn som jag också glömt, plus att deras trummis var en 17-årig HC-kille). och att Kristin Hersh är schizofren. Men det är ju som sagt sidospår och kanske något värt att beakta när man skriver specifikt om henne eller TM snarare.

    Nöjesredaktören ger tummen upp! Bra faktaruta som appendix till längre artikel.

    SvaraRadera
  2. Tack! Och bra tillägg. Jag har så länge haft problem att bena ut Kim Deal, Donelly, Hersh och deras projekt och nu var det dags, kände jag.

    Kollade upp de där du skrev om. Josephine hette Wiggs i efternamn. Brittisk som du skriver. Hon har också spelat med Perfect Disaster och Dusty Trail. Var med i Breeders fram till och med "Last splash".

    Trummisen hette Britt Walford och var, trots namnet, man. Han var med i punkbandet Squirrel Bait och Slint. På "Pod" har han pseudonymen Shannon Doughton och enligt Wikipedia hade han dragutstyrsel på scen. Tydligen var det Steve Albini som tipsade Deal och resten om Walford när de letade efter trummis.

    Att Hersh är sjuk känns bekant. Hon har varit ganska öppen med det, visst? Pratat om det i intervjuer och skrivit om det själv och så vidare.

    SvaraRadera
  3. ah, äntligen klarnar dimman!

    SvaraRadera
  4. Grymt bra Martin!
    Ja, josephine träffade kim när perfect disaster spelade med pixies i london och eller frankfurt eller nåt sånt. Hon hade också bandet honey tongue med jon mattock från spiritualized (& spacemen 3?). De blev senare the Josephine Wiggs Experience.
    Även kan nämnas att Kelley var med i första upplagan av breeders som fanns före pixies. Då systrarna åkte runt & spelade covers.

    Har samlat en massa grejs på diskografisidan på min gamla breeders-sida.
    http://hem.passagen.se/thurston/breeders.HTM

    På den här skivan finns en bra intervju där hela breeders-delen av historien klargörs.
    http://www.discogs.com/Breeders-The-Secret-History-Of-The-Breeders/release/397851

    Ok, förlåt, men det är så sällan nån ber om mina onödiga 10 000-kronorsfrågankunskaper...

    SvaraRadera
  5. Skräddarn: Kul!

    Åke: Be inte om ursäkt. Jag bad om det och jag älskar det.

    SvaraRadera
  6. Men hette de inte THE Perfect Disaster? Eller tänker jag bara på This Perfect Day? I såna fall går jag och kräks lite nu, ursäkta mig.

    SvaraRadera
  7. Yep, the perfect disaster hette de. Himla bra band.

    Josephine Wiggs mailade mig bilder på omslagen till min breeders-sida nångång i slutet på 90-talet. Det kändes stort.

    SvaraRadera
  8. Squirrel Bait, grymt band btw. De blev en hel massa grymma band sen. Nån gick till Volcano Suns, Mission of Burma-trummisen Pete Prescots band, och jag tror det finns kopplingar till Big Dipper med. Kom en grym samling på Homestead som hette The Wailing Ultimate där hela den delen av US-indierock är med: Live Skull, Death of Samantha, Dinosaur (pre JR), Big Black (Il Duce!), Phantom Tollbooth och Salem 66. Bland andra.

    SvaraRadera
  9. Åke: Mäktigt!

    Chops: Låter som en trevlig samling. Man gillar ju den där eran. "Our bands could be your life"-eran. Trist att det inte finns nåt med Big Black på Spotify. För mig då. Men jag respekterar fullt ut artister/bolag som inte vill ha sina grejer där. Det är ju egentligen helt rätt.

    SvaraRadera
  10. Och så har vi alla soloprojekt

    SvaraRadera