onsdag 9 mars 2011

Raëliska rörelsen

Jag kan inte minnas att jag hört talas om Raël förut. Raël är ett annat namn för fransosen Claude Vorilhon som är rörelsens grundare. Ordet raël betyder visst "Guds ljus" (på vilket språk vet jag inte), Vorilhon kallas också för "ers helighet".

Såhär gick det till, enligt Vorilhon själv: 1973 mötte han en utomjording och fick hänga med honom/henne i varelsens rymdskepp. Där fick han förklarat för sig hur allting ligger till. Utomjordingens ras Elohim är de som gjort jorden beboelig och skapat människan. Det finns alltså inga gudar inom raëltron. Bara utomjordingar. Ers helighet Raël har sedan 70-talet fått tusentals anhängare över hela världen, några i Sverige.

Samtidigt är Bibeln viktig. Vorilhon besökte varelsen i rymdskeppet ett flertal gånger. Utomjordingen berättade då om vissa delar i skriften, att de egentligen handlade om besök från Elohim. Den här blandningen av Bibeln och alien-tolkningar blev till slut raëlianernas heliga skrift.

Det finns andra inslag som Vorilhon förespråkar. Han är emot äktenskapet och tycker att alla ska få ha sex med vem de vill. Man har även ordnat "masturbationskonferenser". Raël ligger också bakom företaget Clonaid som säger sig vara på god väg att klona människor.

Förhoppingen och tron är att Elohim ska komma tillbaka till jorden. Problemet är bara att för att kunna göra det måste de ha någonstans att bo, en ambassad. Något som raëlianerna vädjat till regeringar om att få bygga. Senast 2005 skrev den svenska ordföranden Kenny Stolpe ett brev till Laila Freivalds där han bad om att få uppföra en Elohimambassad på svensk mark. Men det blev inget.

6 kommentarer:

  1. Fan vad det vore grymt om nån men bara EN av de här rymdlallarna verkligen har rätt. Vad de andra skulle se löjliga ut då!

    SvaraRadera
  2. Chops: Haha! Ja. De är ju så specifika. Kan berätta om namn och utseende och allt på marsianerna.

    SvaraRadera
  3. Till exempel var väl både ängeln Gabriel och den brinnande busken egentligen ufon? Problemet var bara att det inte fanns ett vokabulär som bättre kunde beskriva blinkande lampor och rymdfarkoster när bibeln skrevs. Det fick bli en brinnande buske som talade och en lång person med gloria och vingar som kom gående ner för en lång trappa. Det har minsann min pappa berättat för mig. Var det Raël som delade upp människor i raser och menade att vi alla är resultatet av parning mellan människa och utomjordingar? Att raser härstammar från utomjordingar från olika planeter helt enkelt(och den ariska från den mäktigaste, naturligtvis)? Eller vilka var det? /H-M

    SvaraRadera
  4. MS: Jag har försökt läsa på lite mer om Raël, på Wikipedia och så. Om jag fattat rätt så är vi människor skapade vetenskapligt av utomjordingar. Alltså framlabbade, inte framknullade.

    MEN det finns vissa som är resultatet av ligg mellan människokvinna och utomjordingsman och som därmed blir speciella. Till exempel Jesus och Buddha.

    Raël vill ha ett slags elitstyre på jorden, bara de mest intelligenta ska få bestämma. Men det verkar inte vara baserat på etnicitet. Kanske är det några andra du tänker på?

    SvaraRadera
  5. Boken finns gratis att ladda ner via www.rael.org om man vill veta vad vi tror. En del av sakerna ni skriver ovan stämmer och andra är gissningar, rykten och missförstånd.

    Men ja exakt, som majskogen skriver, så det exakt så vi tror: Det vill säga att mycket i de äldre religionerna kommer sig av att folk tolkade saker som de inte kunde förstå. Därav uppstod tron på änglar, gudar, etc... Om vi tänker att det fortfarande fanns infödingar som aldrig hade varit i kontakt med omvärlden, så skulle de tro att vi var "gudar som kom från himlen..." om vi kom flygandes i helikoptrar, etc.

    Att skapa liv på vetenskaplig väg, är dessutom något som vissa forskare redan har börjat göra i laboratorier, så det är inte science-fiction. Därmed kan man bara fråga vad är mest troligt? Att liv, inklusve vår komplexa DNA-kod, bara kan "uppstå" av sig själv eller att en "Gud" skapat livet på sju dagar eller att livet är skapat på samma sätt som att vi själva till exempel snart kommer att åka till Mars och bygga upp en koloni och ett anpassat ekosystem?

    SvaraRadera
  6. Raelian:

    Jag står för det jag skrivit i inlägget och i mina kommentarer för där tycker jag att jag varit noga med mina källor. Framför allt har jag använt Clas Svahns bok om sekter och hemliga sällskap, men också det som Vorilhon har framfört själv i intervjuer. Så därför är jag frågande till att något av vad jag skrivit skulle vara "gissningar, rykten och missförstånd"? Du kan väl berätta vilka av sakerna som du anser stämmer och vilka som inte gör det. Skulle vara väldigt intressant att veta.

    I det sista stycket av ditt inlägg så ställer du flera retoriska frågor som om du indirekt påstår att jag/de andra som kommenterat har skrivit att skapandet av liv på vetenskaplig väg skulle vara science fiction. Men det har vi ju inte gjort överhuvudtaget! Själv har jag bara försökt framföra hur jag har tolkat raeliska läran, inte om jag håller med den eller inte.

    Och just därför skulle det vara intressant att få veta mer konkret vilka bitar du anser jag/vi har feltolkat och vilka som är rätt.

    SvaraRadera