tisdag 15 mars 2011

"Makten, männen, mörkläggningen"

Så heter boken om bordellhärvan i Sverige på 70-talet. Jag har precis läst den och oj, vad seg den var. Rörig, pratig och alldeles för lång. Istället för en levande och läsvärd text blir det ett omständligt staplande av research. Synd att de lyckas slarva bort en bra historia när de, Deanne Rauscher och Janne Mattsson, uppenbarligen gjort ett hästjobb i grävandet.

Och när det är så känsliga uppgifter borde de vara mer tydliga med källhänvisningarna än vad de varit. De väljer att skriva in källorna i den löpande texten, men det haltar på sina håll och ibland undrar man som läsare "Hur kan de veta det här?". De har säkert på fötterna, jag vill bara att det ska vara tydligare.

Samtidigt går de i vissa fall för långt och citerar långa dokument som man aldrig orkar ta sig igenom, istället för att referera kärnan och ha dokumentet som bilaga. Jag hade dessutom gärna sett en komplett källförteckning i slutet för att kunna se helheten.

Om man är sjukt intresserad av ämnet är det ändå klart man ska läsa. Då orkar man, trots allt. Men lättsammare att lyssna på P3-dokumentären av Anton Berg!

6 kommentarer:

  1. jo, jag köpte den där för några år sedan. Glad i hågen och sugen på VERKLIGHETEN, men den där röran du beskriver gjorde att jag aldrig orkade läsa den. Bläddrade lite i den medan jag lyssnade på dokun istället.

    SvaraRadera
  2. Jag ursäktar i efterhand min märkliga kommatering och punktering där.

    SvaraRadera
  3. men gws profitörerna är ju bra i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Martin: Verkligen! Allitterationen firar nya triumfer.

    Jens: Minns att du berättat om det så jag var lite förvarnad. Kände ändå att jag ville gå igenom det.

    Skräddarn: Aha, så den är inspirerad av härvan? Då jag ju läsa den.

    SvaraRadera
  5. Fast Skräddarn, jag tror du blandar ihop med Grisfesten. Jag har inte läst Profitörerna och jag vet att det ingår mord på prostituerade och bordeller där MEN i Grisfesten (som jag har läst) är det en minister som kallas för "Hederlige Harry" som köper sex och som ger alibi åt en ohederlig polis för att det inte ska komma fram. Och så spanar Säpo på Harry eftersom hans snuskande kan vara farligt för "rikets säkerhet". Precis som det var i verkligheten med en viss minister...

    SvaraRadera