torsdag 10 mars 2011

Verklighetens center

Stiftelsen Verklighetens center (SVC). Ja, så heter de. En ny bekantskap för mig vilket är rätt konstigt eftersom de blivit uppmärksammade tidigare. För några år sedan gjorde "Uppdrag granskning" ett program om dem (som blev anmält till Granskningsnämnden, friat men kritiserat). Och lokala medier i Norrbotten har rapporterat jävulskt mycket om stiftelsen.

För det är alltså i Norrbotten de verkar. Närmare bestämt i Vuollerim i Jokkmokks kommun. För några år sedan flyttade ett tjugotal människor dit tillsammans, de utgjorde grunden för Verklighetens center. De flesta var i 30-40-årsåldern och många av dem hade, eller bildade, familj. Inflyttarna kom från Nordnorge och södra Sverige. Att de hamnade just i Vuollerim berodde på att grundaren Annchristine Lundström (tidigare Andersson) har sina rötter där.

Många i samhället blev såklart glada: Nytt folk och liv i ett samhälle som har problem med utflyttning. De nya skaffade hus, satte sina barn i skolan och startade företag. Skattekronor till kommunen. Men en del i Vuollerim blev också skeptiska eftersom det här gänget umgicks så mycket med varandra, utan insyn, och kallade sig för Verklighetens center. Stiftelsen, och företagen under den, arbetar bland annat med ledarskapsträning och personlighetsutveckling.

Vad är det de vill då? Ja, Clas Svahn redovisar ett utdrag ur SVC:s stadgar och enligt dem är syftet:

[...] att medverka till att få medvetna samhällen världen över som lever i harmoni med sig själva, allt och alla. Verklighetens center främjar sitt syfte genom att arrangera medvetandeförhöjande och kulturella aktiviteter om hur allt och alla hör ihop, samt bedriva forskning och utveckling om kollektivt medvetande i samarbete med olika universitet och andra organisationer. Verklighetens center vänder sig främst till näringsliv, samt till offentlig sektor och privatpersoner. Verksamheten omfattar alla individer, organisationer och grupper oavsett religion, tro, kulturell och social bakgrund.

Vi människor hänger alltså ihop. Om jag är arg/glad/ledsen påverkar det mina medmänniskor. Det kan även påverka människor långt borta, på andra sidan jorden. Det verkar en del av SVC:s tankar handla om. Här kommer också det kollektiva medvetandet in i bilden. De har haft en del samarbete med psykologiforskaren Roger D. Nelson vid Princeton-universitetet i USA. Han har placerat mätinstrument och datorer på flera platser i världen, bland annat hos SVC. Tanken är att instrumentet ska kunna mäta det kollektiva medvetandet - om nu något sådant finns.

En spännande grej är att kända och framgångsrika golfproffset Robert Karlsson är medlem. Han träffade Annchristine Lundström och gick igång rejält på hennes idéer. Hon är sedan dess hans personliga coach. Nu har han ett hus i Vuollerim och är där så ofta han kan. Han har också skänkt 100 000 kronor till samhällets idrottsförening. I samband med det undrade han ifall han kanske kunde få sitta med i styrelsen. Det fick han. "Fast jag är ju borta så mycket", sa han, "kan Annchristine få sitta i mitt ställe?" När Clas Svahns bok skrevs satt ännu ingen av dem i styrelsen. Och det verkar vara så än i dag, enligt hemsidan.

Det här är sista gänget som Clas Svahn tar upp i sin bok "Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen". Det har varit kul att läsa och skriva om den. Fast på slutet blev det lite segt. Det känns skönt att inte ha något som hänger över en längre.

21 kommentarer:

  1. Min syrras bästa kompis var med där. Hoppade av, tog livet av sig. True story.

    SvaraRadera
  2. Fan vad deppigt. Vet inte vad jag ska skriva riktigt. Ska man liksom skylla på rörelsen eller på depressionen. Eller nåt annat. Fan vet.

    SvaraRadera
  3. Inte behöver du skriva. Och ingen kan veta. Hon kommer ju inte att svara ändå. Men jag har tänkt mycket på den där rörelsen sen dess. Min enda verkliga erfarenhet av sekter. Förutom Bear Quartet...

    SvaraRadera
  4. Hehehe. Men i sekter måste väl alla tycka samma? Ni verkar ju tjafsa så mycket :) Vilket såklart är sunt. Om man nu inte vill bli nya Heaven's Gate eller nåt.

    SvaraRadera
  5. Hörru, står det inget om Martinus och det Tredje Testamentet i den där boken? Kjell Höglund pratar lite om det här: http://www.youtube.com/watch?v=LffC6rZng0U

    SvaraRadera
  6. Vilket bra klipp! Nej, tyvärr, det står inget om Martinus i boken. Man får väl forska vidare på egen hand.

    Jag vet i alla fall att Peter Wahlbeck, denna roliga och märkliga man, har tagit starkt intryck av Martinus läror och till och med gjort en låt om honom.

    http://www.dailymotion.com/video/x363an_sailor-och-sperling

    SvaraRadera
  7. Hur kan jag komma i kontakt med Chops? Nån som vet? Jag jobbar på Strix Television och researchar för tillfället sekter/slutna grupper.

    Skulle bara vilja ställa några frågor utan krav på medverkan.

    sepideh.sajadi@strix.se

    SvaraRadera
  8. Sepideh:

    Jag skickar din kommentar vidare. Så får vi se om Chops hör av sig till dig!

    SvaraRadera
  9. Tack så mkt för hjälpen!

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet och beskrivet. Jag bor i Vuollerim och jag kan upplysa om att det är inga trevliga människor vi har att göra med trots att de leer vart man än ser dem. Leendena är påklistrade och har ett syfte. De har delat byn på två och de manipulerar folket i byn och kommunen och nu är de även runt i övriga Sverige och försöka smöra sig in i föreningar, styrelser och andra ställen där de försöker att styra allt till sin fördel. De tar gärna på sig poster som ekonomi och sekreterare, webbansvariga där de omformulerar både protokoll och webbsidor till deras fördel. Samverkan är deras största ord.
    Alla i VC startade företag, men vad som är märkligt är att de är nolltaxerade och betalar så vitt jag vet ingen skatt i kommunen. För mig och många andra är detta en täckmantel för vad man gör. Var får alla sina inkomster ifrån. Kan det vara Robert Karlsson som betalar dem alla?
    När det kom till Vuollerim stod det i tidningen att de mätte de positiva vågorna i Vuollerim via mätinstrument och datorer och instrumentet skulle mäta det kollektiva medvetandet och de visade att alla var så positiva i Vuollerim. Ja, de lät för mig som rena rama tramset och lögnen. Det jag kan hålla med om är att Vuollerim en gång var positivt och glatt, men i dag har vi ett trasigt samhälle där man snart inte pratar om dem för det är enligt mig en infekterad varböld.

    SvaraRadera
  11. Hej anonym! Mycket trevligt att få en röst från Vuollerim i ämnet.

    Jag vet inte mer om Verklighetens center än det jag läst i boken "Sekter och hemliga sällskap" av Clas Svahn + några snabba sökningar på internet. Men Svahns information tycker jag känns trovärdig, han är ju trots allt en riktig journalist som söker fakta från källorna. Det är lätt hänt att det blir så mycket spekulation och rykten annars runt slutna grupper.

    Jag förstår att det måste kännas märkligt att bo i ett litet samhälle där något sådant här plötsligt händer för det sätter ju en så stor prägel då. Det är annorlunda om det händer i en stor stad där det knappt märks för de flesta.

    SvaraRadera
  12. Hej. Ja, nog har Clas Svahn beskrivit sekten i Vuollerim på ett mycket korrekt sätt. De är nog alla vi eniga om som läst boken och fått ta del av, och ja, det är det märkbart i en sådant här litet samhälle. Det är tur att vi har insiktsfulla människor ibland oss som förstår och ser att sekten endast manipulerar folk och sprider falsk marknadsföring, lögner och förtal. VC utnyttjar sina närmaste anhängare med att de ska jobba ideellt åt hem, men fler och fler har börjat inse vad de håller på med. De jag kan bli lessen över är att de pratar i Vi form om Vuollerim och att alla samverkar. Det handlar om ett fåtal människor som hjälper dem och stöttar dem. Eva-Lena Skalstad är en av sektmedlemmarna som går ut med att - "Tvivla aldrig på att en liten grupp av eftertänksamma, engagerade medborgare kan förändra världen. Så mina slut ord är se upp vad ni har att göra med för de tar inte ett nej, de försöker nässla sig in på alla sätt och vis. //Anonym
    http://europe.socialcapitalmarkets.net/2011/05/entrepreneur-spotlight-eva-lena-skalstad-lapland-vuollerim-sweden/

    SvaraRadera
  13. Jaha ja detta jäkla pack! Jag trodd det var slut med deras skit men tydligen lever de vidare med att förstöra och förgöra människor. Har träffat dem i gång på ett "möte" och det var det vidrigaste jag hört!
    //
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Lisa: Bor du i Vuollerim själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tack och lov Gode Gud!! Jag hade inte orkat eller velat se deras skenheliga trynen var eviga dag. Det kanske är deras och min lycka? Jag tror nog att jag hade anmält dem både för det ena och andra om jag vore mer involverad. Men som läget är i dagsläget är jag lyckligtvis låååångt ifrän detta pack!

      Radera
    2. Hej!
      Jag bor i detta sektens näste Vuollerim!
      Jag är avudjuk på dig som slipper dem. Är själv inte i den livssituationen att jag kan ta mig härifrån i nuläget. Jag försöker undvika deras äckliga påklistrade flin så gott det nu går och har lovar mig själv att ALDRIG bwblanda mig n´med dem.

      Radera
  15. Anonym 1: Anmält dem för vadå? De har väl inte begått några brott?

    Anonym 2: Vad är det som gör dig så upprörd, som gör att du aldrig kan beblanda dig med dem? Jag betvivlar inte att du känner så, är bara nyfiken på att få veta mer från en som faktiskt bor i Vuollerim.

    SvaraRadera
  16. Jag vet tillräckligt om dessa idioter,jag har INGET ABSOLUT INGET överseende för den sortens människor. Skicka dem långt åt helvete där de inte kan göra mer skada, till någon öde ö där de kan smila ikapp med solen och resten av mänslkigeheten slipper se och höra deras skit.

    SvaraRadera
  17. Verkar vara många som har problem med sig själv och inte veta vad de grundar sina tankar och värderingar på, vad som är viktigt i livet. Att låta några/något som man inte tycker om få uppta så mycket av sin energi verkar osunt. Vore det inte bättre att jobba/agera för någonting man tror på/vill åstadkomma i stället för någonting man är mot. Hade dessa människor levt i t ex Sundsvall eller Malmö hade inte en kotte känt till dem. Detta är definitivt avigsidan med den lilla orten.

    SvaraRadera
  18. Den människosyn som genomsyrar Verklighetens center är skrämmande. Dom ser ner på människor, en människa som inte är en av dom är inget värd! Här i Vuollerim är många inte värd något enligt Verklighetens Center. Dom är starkt inblandade i skötseln av byns hotell, det går under smeknamnet " slaveriet".

    SvaraRadera