måndag 20 december 2010

Ta det inte så personligt

Du är ute och går på kvällen. En tjej är framför dig på gångbanan. Hon börjar snabba på, tittar sig oroligt över axeln, kanske ringer hon ett låtsassamtal på mobilen. Det är här du borde börja tänka på saker i samhället. I stället känner du. Du känner dig personligen misstänkliggjord och kränkt.

Jag känner igen denna situationen på pricken och känner mig så jäkla förödmjukad just i situationen då jag märker att en okänd människa ser mig som ett mycket otäckt hot trots att jag bara går min vanliga promenad hem från bussen från jobbet. *

Men hallå ditt ego! Du måste förstå att det inte handlar om just precis dig. Hur skulle det? För tjejen är du en total främling. Passa dig så du inte börjar ta allt personligt. Då blir som du som den här liraren. Egentligen handlar hela problemet om just det: sluta ta åt dig så förbannat.

* saxade citatet från en bloggkommentar här

6 kommentarer:

  1. bra skrivet! jag har varit den tjejen så sjukt många gånger, jag är så otrevlig att jag byter sida av gatan när jag möter en till synes harmlös medelålders man på en lite för smal trottoar. alltför många har tyvärr, precis som jag, en empiri som ligger till grund för beteendet. björn berättade att han ofrivilligt "förföljt" en ensam rädd tjej som skulle in genom samma port som honom dessutom. hon hade drämt igen portdörren mitt framför honom, vem kan klandra henne för det?

    SvaraRadera
  2. Man kan tänka att han är lite ensam, Per Ström, han ser, eh, ensam ut. Att det mest blir teori för honom, kontakten med det motsatta könet.

    SvaraRadera
  3. Var med om detta för ett par timmar sedan... På väg nedför en långgata. Jag går bakom, hon tittar över axeln, snabbar på takten till den grad att hon är nära att halka på den isiga trottoaren. Tittar snabbt bakom sig igen innan hon ser chansen att svänga av vid nästa gathörn. Jag känner mig som en skurk, mitt ego.

    SvaraRadera
  4. Ellen: Jag gör det då inte. Har hört rädslan i luren när X ringer upp mig bara för att känna stöd samtidigt som någon främling vill följa med in i hennes port mitt i natten.

    Chops: Mycket möjligt. Hur som helst har han nog ett personligt skäl till sitt engagemang, annars skulle han inte orka brinna för frågan så mycket som han gör. Men om det skälet är att han inte "får te ne", det har jag ingen aning om.

    Alex: Men fy fan vad taskigt av den där tjejen! Att misstänka dig, du som är så snäll. Tycker du ska söka upp henne och förklara din kränkhet och kräva en ursäkt.

    SvaraRadera
  5. Pär Ström kommer man åt för att vi kan skoja om att han är ful,
    Tanja Bergkvist http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/28/von-wright-och-tekoppen/ är svårare, tur att hon blondin annars hade vi fått en riktig nemesis.

    /PKstrategen

    SvaraRadera
  6. Vadå, är hon Tanja snygg då? Det var en ny bekantskap för mig. Är hon lika ofta ute i debatten som Ström?

    SvaraRadera