lördag 18 december 2010

Årets sämsta låt?

Jaha, nu har man gjort sin insats som demokratisk medborgare: konsumerat. Alla julklappar är köpta, så jävulskt skönt. När jag var ute i butikerna såg jag den här boken, ofta hårt skyltad. Man verkar tro att den kommer "gå hem". Själv kände jag en mycket stark ilska bubbla upp. Pisset kokade, pannvenen bultade, handen knöts.

Om det är något jag hatar är det saker som ska spela på nostalgi och kult-nerven hos folk. Det är bara så... spekulativt och äckligt. Jag dricker hellre okokt cryptosporidium-vatten än tar i sådana produkter med tång. (Apropå vatten har Östersund fått en vänstad i Småland. Men där handlar det om problem på några dygn, inte veckor och månader.)

Men det var väl bara en tidsfråga innan någon skulle göra en uppföljare på Filip och Fredriks bok om 80-talet. Förresten kommenterar Fredrik Wikingsson "90-talet.se" såhär: "Gillar boken som fan!" (Och då kommer man in på en annan grej: folk som kallar Sverige för DDR. Skärp er, allvarligt! *pisset börjar koka torrt nu*)

Under handlandet i "julruschen" lyssnade jag på "Musikhjälpen". Det blir barocka blandningar av musik när det bara är önskningar. System of a Down, Kenta, Hyvönen, Sonja Aldén och Snap! om vartannat. Jag gillar't. Och: årets kanske sämsta låt! Det var första gången jag hörde Fergies samarbete med Slash. Så dåligt. Det går inte att förklara eller förstå den. Som med ren ondska.

Fergie är ju en återfallsförbrytare när det gäller estetiska brott mot mänskligheten. Det var inte länge sedan hon, och hennes kriminella nätverk, terroriserade oss med den här. Också den, precis som böckerna som frossar i kult, ett försök att kapitalisera på människors minnen.

7 kommentarer:

  1. hehe, vet ju vad du ska få i juleklapp nu iaf

    SvaraRadera
  2. Ja, ge mig nåt kultigt, tack. En skön rulle kanske.

    SvaraRadera
  3. trodde jag mättade skönrulle-tarmen förra året.antar att den inte kan få nog, den där tarmen.

    SvaraRadera
  4. Jag såg den där boken på pressbyrån igår och kändes också hur kräkset kokade... Hatar sköna snubbar som skriver lite skönt om sköna kultsaker. AAAARRRRGGGGH!

    Och då är jag ändå en vän av sentimentalitet!

    SvaraRadera
  5. Julia: Fick jag sköna rullar förra året? Hade för mig att de var osköna...

    Martin: Det är bra. Då är det ett mer objektivt kräks som kokar.

    SvaraRadera
  6. Jag håller ju med i princip. MEN jag måste erkänna att jag är lite peppad på den nya Okej-boken inte minst för nakenbilderna med Dag Finn, ni minns va?

    Och vad gäller Fergie, ja hon är populärkulturens motsvarighet till Pol Pot. Men jag gillade den där låten hon gjorde med Ludacris för några år sen.

    Ville bara föra in några nyanser av grått i en svart-vitt debatt...

    SvaraRadera
  7. Pat: Jag förstår dig, vet att du alltid varit rätt så svag för Dag.

    Har inte hört den där låten med Ludacris, den är säkert bra. Är medveten om att jag drog allt ganska mycket till sin spets (om än med en subtil humor som jag hoppas framgick).

    SvaraRadera