torsdag 28 oktober 2010

"Underbara Suede!"

Jag brukade alltid kolla på "Voxpop" när det gick på SVT. Det var där man kunde se musikvideor (eller ska man säga videos?) på tv om man inte hade kabel. Sen dess har man kunnat följa programledarna i medierna. Henrik Olsson är just nu på P4 Stockholm och Josefine Sundström har varit en massa i tv och kom nyss med en bok. Men min favorit, Magnus Karlsson, har jag inte sett till alls, förrän i går kväll!

Han är exekutiv producent för "Idol" och fick sitta i "Kulturnyheterna" och försvara kontrakten med deltagarna. Han har också gått och gift sig, antar jag, eftersom han heter Magnus Karlsson Lamm numera. I "Voxpop" var han den där killen med snygga kostymer som hoppade in och skojade i videosarna och älskade britpop. "Underbara Suede" brukade han säga. Rolig var han.

* * * * *

I dag var jag på en föreläsning som hette "De sju grävsynderna" som handlade om journalistiska gräv. Då började jag tänka på de sju dödssynderna och filmen "Seven". Det var länge sen jag såg den nu, men jag minns den som bra och spännande. Men också en sån där film med väl nöjd manusförfattare. Förstår ni vad jag menar? Där man verkligen kan se framför sig hur manusförfattaren sitter och är rånöjd med hur han får till det på slutet, knyter ihop säcken. "De misstänkta" är ett annat exempel.

Problemet är ju bara att manuset haltar. John Doe mördar folk som begått dödssynder, fine. Han mördar för frosseri, girighet, lättja, lust och stolthet. Men sen mördar han Tracy Mills ("here comes Gwyneth's head in a box" som Evan Dando sjöng) utan att hon har begått någon dödssynd. Han gör det enbart för att väcka vrede hos hennes man, polisen David Mills. Som sedan mördar John Doe som själv känt avund mot paret Mills familjelycka. Men vem ska då mörda David Mills?

6 kommentarer:

  1. Mäh! Gud straffar såklart. Å andra sidan kan man ju se det som att Herr Mills redan dödar sig själv i ett avseende. I ett annat avseende är ju John Doe skogstokig och behöver inte vara hålla sig till några speciella spelregler.
    Egentligen försvarar jag inte filmen. Jag lägger mig bara i.

    SvaraRadera
  2. åh magnus karlsson...sex on legs! gud vad jag ringde och röstade på suede i voxpop. stackars barn, tidsåldern innan youtube.

    SvaraRadera
  3. Ja voxpop var king för oss i skogen med skogs-tv. Jag kommer ihåg att man alltid pratade om gårdagens voxpop i skolan, känns som något som ens föräldrar pratar om: "de fanns bara ett pop-program då".

    Roligt att i slutet av nittiotalet var Magnus Karlsson programledare, Magnus Carlsson Weeping Willows, Magnus Carlsson Barbados och Magnus Carlsson animatör alla i ropet samtidigt. Tur för dom att ego-googlingen inte var uppfunnen!

    SvaraRadera
  4. Rip: Bra där! Jag gillar filmen skitamycket, tycker den är väldigt bra. Vet bara inte om säcken knyts ihop ultimat. Men har ju ingen bättre lösning att komma med själv heller.

    Ellen: Ja, där snackar vi käkben! Och vilken espri (slänger mig med fina ord här) han hade. Mmm, konstig tid det där. När man varken hade MTV eller internet

    Martin: Ja, det är faktiskt stört. Tur att några av dem stavade lite olika iaf

    SvaraRadera
  5. John säger ju själv att han själv är det sjunde offret och att hans synd är avundsjuka.
    Alternativa slut ska finnas till denna film om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Jag tänker såhär: sju synder, sju som ska mördas. Brad Pitts karaktär begår synden vrede, men vem ska mörda honom när mördaren John Doe är död? Är du med mig? Plus att Gwyneths karaktär blir mördad bara för att provocera fram vreden hos Pitt, INTE för att hon begått någon av synderna. Men som Rip säger, man kanske inte kan begära logik från en tokig jävel som Doe.

    SvaraRadera