söndag 23 januari 2011

Wikileaks

Såhär tycker jag det verkar: Antingen ska man tycka att Wikileaks är "idealistiska sanningssägare" eller "anarkister som vill skapa kaos". Jag har verkligen ingen lust att tycka något av det, vill bara ta ställning till informationen.

Hur kan svenska medier, som rapporterar vidare informationen de fått från Wikileaks, veta att de aktuella dokumenten är äkta? Hur avgör man en sån sak? Det skulle jag vilja veta.

Och som nu med Tobias Billström, då börjar jag tänka på hur långt från källan man är. Säg nu att dokumenten i sig är äkta, fine. Men de innehåller vad amerikanska diplomater skriver att Tobias Billström har sagt. Det finns ingen förstahandskälla. "De säger att han säger" känns inte riktigt trovärdigt.

Det är möjligt att precis allt är helt och fullt sant. Jag bara hoppas att journalister är skeptiska och kritiska. Även mot dokument från Wikileaks.

2 kommentarer:

  1. Exakt. Tänkt exakt samma tanke. Vad bra att fler har gjort det!

    SvaraRadera
  2. Ja! I det här tjyvsamhället gäller det att hålla huvet kallt.

    SvaraRadera