fredag 7 januari 2011

Klassiiiiigt

I morse lyssnade jag på "Morgonpasset i P3". Kakan var gäst. Kakan är en sån där person vars namn jag hört massa gånger, men aldrig fattat vem det är. Förmodligen handlar allt om att jag är dålig på att hänga med i svängen. Senast jag såg henne var på På Stans lista över Stockholmshjältar (#6).

I alla fall, hon berättade att hon tagit ett uppehåll från sin utbildning på Konstfack. Hon var less på att det var så "medelklassigt" där. Att medelklassare hatar på medelklassen, får det inte räcka nu? Däremot: Hata klassamhället i stort - fine. Hata sig själv - mycket fin tradition som bör vårdas.

Det är väl bara medelklassen som håller på med sånt? Har extremt svårt att tänka mig en undersköterska som slutar på sitt jobb för att "det var sån jävla knegarstämning där" eller ett styrelseproffs som tar sabbatsår eftersom hon "inte orkade med överklassfasonerna".

3 kommentarer:

  1. Hear hear!
    Har länge känt mig ensam i mitt medelklasskramande! I'm embracing it!

    Att hata på medelklass är i lika långt ner på fräckeskalan med att kommentera att olika företeelser "är så svenska"...

    SvaraRadera
  2. Kalle: Ja! Men vad är det som gör det så störande egentligen förutom att det är tjatigt? Kan inte riktigt sätta fingret på't.

    SvaraRadera
  3. Förlåt, jag menar Lelle.

    SvaraRadera