måndag 31 januari 2011

Ordo Templi Orientis

De här var lite roligare att läsa om. Tyvärr var det ett väldigt kort kapitel. Så någon får gärna fylla på i kommentarsfältet.

Aleister Crowley var ett namn jag direkt kände igen. Enligt Svahn kallas han ofta för "världens ondaste man". Tungt. Han var en engelsk ockultist som levde 1875-1947. Hans trossystem kallas för Thelema och det var han som myntade "'Gör vad du vill' ska vara hela lagen". På svenska OTO:s hemsida skriver man istället "'Gör vad du vill' skall vara lagens helhet".

Crowley var OTO:s ordförande i Storbritannien. Han blev värvad, kan man säga, av tysken Theodore Reuss. Reuss var medarbetare med Karl Kellner som var en rik industrialist från Österrike. Det var han som bildade orden. Rudolf Steiner, som grundade antroposofin, var under en tid medlem i OTO.

Vad de håller på med under sina träffar är hemligt. Men det ska tydligen vara en blandning av "frimurarritualer och österländsk sexualmagi". Namnet betyder, enligt hemsidan, Orden av österns tempel.

9 kommentarer:

  1. Med viss, möjligen avsevärd, förenkling skulle jag vilja påstå att det de ägnade sig åt var vad vi idag skulle kalla "new age".

    SvaraRadera
  2. Aha. Jag har fått för mig att filmen "The wicker man" ska handla om den här rörelsen. Eller någon liknande. Har inte sett filmen dock. Någon?

    SvaraRadera
  3. Finns OTO i Sverige? Vi hade ett industriband på 80-talet som hette OTO i typ en vecka. Sen bytte vi namn till Fatso och höll påkanske ett år, knappt.. Grymt band var det. Vi hade tre eller fyra spelningar. Innan dessa plockade vi ihop backlinen i spelställets närmiljö: kundvagnar, soptunnor, plåtbitar, stenar etc. Vi spelade in en låt som var 60 minuter lång. Vi spelade på rummet vi var i. Plus höftkula, elbas och någon slags golvpuka. Jag rullade en enorm stenkula över golvet och spelade på väggarna med kniv. Peter N väste en lång, lång text han hade gjort.

    SvaraRadera
  4. Chops: Det finns en svensk hemsida i alla fall. Och Sverige är listat på den internationella hemsidan: http://www.oto.org/

    Oto/Fatso låter väldigt konstnärligt och svårt. Hur spelar man på en höftkula?

    SvaraRadera
  5. Hehe. Man trycker en mick mot låret (eller, ja, höften) och så har man någon slags medfödd defekt som gör att det knackar i den som i fingrar, du vet. Det är inte jag som spelar. Man hör det även på Tunaskolan-versionen av Sundbyberg, i sticket, rätt otight, svårt att hålla takten med just det instrumentet tydligen. Extremt äckligt om man vet det. Och nu vet du.

    SvaraRadera
  6. Knackar? Skrev jag knackar? Du har varit inne i min text och ändrat så jag ska verka dum! Knakar menar jag.

    SvaraRadera
  7. Jo men visst, jag sitter här i min foliehatt och ändrar i folks texter. Konspirerar och så.

    SvaraRadera
  8. Puh! Tur. Trodde jag blivit galen.

    SvaraRadera