lördag 1 januari 2011

Farsta båtklubb by night

I dag gjorde jag det: lyssnade på alla hipstersch favoritlåt från förra året, "Farsta centrum by night" av Supergruppen (det är väl ändå ett lite tönigt bandnamn?). Den är väldigt urban, låten. Väldigt stockholmsk. Rätt bra faktiskt, har en sugande känsla.

Jag kände direkt igen melodin i refrängen, visste att jag hört den förut. Har varit helt toki den senaste veckan för jag har haft en annan låt på hjärnan som jag inte kan placera. Var rädd att det skulle hända nu igen. Men så kom jag påre!

Refrängen i "Farsta centrum" är extremt lik T-Pains sångparti i meget roliga hiphop-parodin "I'm on a boat". Det här är jag såklart inte först med att notera, men ändå, man får väldigt få träffar på sökmotorn. En obekväm sanning...

Det här är förresten mitt hundrade inlägg på bloggen. Det blir ungefär 25 inlägg i månaden. Bra jobbat, Han1!

4 kommentarer:

  1. På sätt och vis får den där låten mig att hata musik. Eller, videon ihop med låten. För det är inget fel på låten. Och videon är jättefin. Men det blir nåt peddo över sammanhanget som jag fan inte tål.

    Fast jag har manglat sånt här hela dan: http://www.youtube.com/watch?v=mXFAe1KjD6o
    Tycker det är mycket märkvärdigare, fast jag vet inte varför. Är helt såld på det där basljudet, den sortens basgång. Madonna och New Order låter likadant. Är det en 303:a? Kan du sånt?

    SvaraRadera
  2. Gud, nej. Jag har inte den blekaste. Men schysst låt var det hursomhelst.

    När det gäller videon kan jag inte tänka på nåt annat än En kärlekshistoria. Kanske en låsning hos mig. Men jag skulle inte bli förvånad om de var inspirerad av den.

    Peddo, för att tjejen är ung? Samtidigt är ju killen i videon det också. Du tänker att gruppen/regissören osv innerst inne vill ligga med tjejen i videon? Fast nu kanske jag tolkar dig alldeles för konkret. Du får väl utveckla, helt enkelt.

    Det jag kan störa mig på, om jag nu ska det, är den här romantiseringen av "ung kärlek". Lite gäspvarning på det. Uttjatat.

    SvaraRadera
  3. Nej, videon är fin. Men texten till låten (som är, hm, rätt ok, inte genial och lite ung, men det är en smaksak och har heller inget med min peddokoppling att göra) har sexuella undertoner som känns jobbiga när man ser videon. Och så autotune. Lite spyvarning på det. Falskt är bästa effekten. Undra när den insikten ska nå hip hop-Sverige?
    Jo, klart det är En kärlekshistoria. Moppe och allt.

    SvaraRadera
  4. Ja, texten är ju sådär. Men vaffan, det är hiphop på svenska. Då sänker man ju sina krav. Eller, jag gör det i alla fall. Tar det för vad det är.

    Men jag fattar vad du menar. "Hon har hotpantsen på sig" osv. Och så ser man tjejen i videon. Även fast det inte var henne de tänkte på när de skrev texten. Jag är med.

    Falskt är gött, ja, ibland. Men i slicka grejer ska det vara slick sång, tycker jag (oftast). Det passar bäst. Så de kunde ha hittat nån som sjunger rent kanske? Eller så var de helt enkelt ute efter själva ljudet.

    SvaraRadera