onsdag 5 januari 2011

Fira med bajs

För två år sedan firade jag nyår i Barcelona. Sjukt dramatiskt var det. Alldeles för privat för att fläka upp på internet. Men en annan sak: barcelonarna verkade ha som tradition att festa in julen med godis som såg ut som bajskorvar. Man kunde till och med köpa dem i små plastpottor. Sedan dess har jag undrat:

* Är det här något man gör i hela Spanien?
* Vad i helvete är det de håller på med?

Internet vill inte hjälpa mig. På sökfrasen "barcelona + bajs" får jag inte upp något.

Är det någon, NÅGON, som kan svara på de här frågorna? Jag vore oändligt tacksam.

2 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=RCPOowojiC0

    SvaraRadera
  2. L. styrde upp det hela:

    "Detta är en katalansk sed. En av Kataloniens symboler är "el Caganer" - Bajsaren. På julen är han med i julkrubban på hedersplats. Vid julhelgerna förekommer även en trädstam som bajsar julklappar. Här kan du läsa mer om... el Caganer: http://en.wikipedia.org/wiki/Caganer. Mycket kiss och bajshumor i Katalonien!"

    Tack L.!

    SvaraRadera