torsdag 27 januari 2011

Arbetsförmodligen*

Idag var jag på AF. Alltid lika upplyftande. Med mig fick jag citat som "nu gäller det att du marknadsför dig själv stenhårt" och "det är de tre första månaderna du är som mest attraktiv för arbetsgivarna, för då är du nyarbetslös".

Finns det fler godingar som någon vill dela med sig av?

Innan besöket registrerade jag mig på deras hemsida. Det tog minst tre timmar och flera attacker av akut tristess. Sedan fixade jag alla papper de skulle ha. Nu är det dags att styra upp massa intyg till a-kassan. Som A. skämtade igår: "Det är ett heltidsjobb att vara arbetslös."

(Parentes: Hur är det nu? Ska citattecken sättas innan eller efter punkt? Någon som vet? Jag lär mig aldrig.)

Apropå skämt, nu börjar man väl bli less på stereotypa göteborgare inom svensk humor, va? Nyss gick "Grotesco". Jag gillade serien, bitvis väldigt mycket. Men tro på fan om de inte var tvungna att dra in en karlakarl med rutig skjorta som pratade om räker och snus. En roll i rakt nedstigande led från Weiron i ottan och tusen andra.

Man undrar hur manusskrivandet gick till. Någon sa: "Vi borde ha med en göteborgare i den här sketchen". "Hur ska han va då?", sa en annan. *Tänka tänka tänka* Någon: "Jag vet! Kan han inte ha rutig skjorta och prata om räker och snus? Det vore ju fantastiskt roligt! Och nytt och fräscht dessutom." *Gilla gilla gilla*

Jag har bott i Göteborg i flera år nu och träffar sällan på den där typen. Kanske hänger jag i fel kretsar. Oavsett, han är uttjatad nu.

Och det här med ordvitsandet. Ge mig någon fuckin' empiri på att det ordvitsas mer i Götet än i resten av Sverige! Frisörsalongerna talar ju för att det är lika vanligt överallt.

* tack till D.

12 kommentarer:

  1. Härligt Hanet! Det ska va punkt efter citationstecknet.

    /Stef

    SvaraRadera
  2. ...med undantag från om du citerar en mening i skrift som avslutas med punkt. Frågar på kontoret: Jenny säger att på svenska är punkten före, på engelska punkten efter.

    Stef, dela med dig av dina af-historier, de är ju klassiska! "Ge mig ett jobb för i helvete!"

    SvaraRadera
  3. Ok, olika bud här, men jag går nog på Jenny eftersom hon är lingvist. Punkt först, sen citat. Ja Steff, har du nån bra?!

    SvaraRadera
  4. Ja Jenny har rätt. Men nej, inte alltid punkt först sen citat. Bara om citatet i sig avslutas med punkt. Om du citerar punkten så ska punkten vara med före citationstecknet, annars efter.

    Har för mig att jag har några bra men jag kan inte komma på dem nu för stunden.

    /Stef

    SvaraRadera
  5. Grejen är la såhär. Punkten ska nästan alltid vara efter. Undantaget om du citerar en hel "fristående" mening. "Typ så här." Om man citerar en del av en mening ser det ut "så här".

    Hursomhelst! Angående det där med att göteborgare vitsar mer - jag tror att det är sant. Utsocknes är mycket mer benägna att inte tycka det är roligt med skämt.

    SvaraRadera
  6. Det Kalle skrev var alltså det jag menade om det inte framgick.

    Stef, du berättade om en gubbe på AF som fick spel och skrek "ge mig ett jobb för i helvete!" Typ. Du har även berättat om tipspromenader och matlagningskurser.

    Jag kan rekommendera AF Kultur i Stocka, där är det silkesvantar. Man får ju inte mer jobb eller a-kassa för det, men kan ju vara skönt att inte bli behandlad som en idiot i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Det där med att marknadsföra sig själv stenhårt fick jag också höra senast jag var inskriven. Det fick mig att tro att jag aldrig någonsin skulle få ett jobb igen. Men det fick jag. Utan att marknadsföra mig själv särskilt hårt, men så har ju jag en väldigt stor och härlig personlighet också.

    /Anna

    SvaraRadera
  8. Stef, Kalle och Martin: Tack för hjälpen! Det verkar som att alla är överens. Faktiskt.

    Kalle: När det gäller skämt överlag kanske det stämmer. Men jag tänkte specifikt på ordvitseri.

    Martin: Jag besökte AF Kultur i Göteborg. Det var där jag fick höra grejerna jag bloggade om. De anställda har väl ett manus de måste rabbla om de vill behålla sitt jobb. Men jag skulle inte säga att jag blev behandlad som en idiot.

    Anna: Ja, det har du! Jag tror att det, även för mig, är personligheten som är styrkan i varumärket Jag.

    SvaraRadera
  9. I Stockholm finns krogen Mamas and tapas.

    SvaraRadera
  10. I Stockholm kan du även äta på restaurangen "därmed pasta".

    SvaraRadera
  11. Båda krogarna drivs säkert av inflyttade göteborgare?

    SvaraRadera
  12. I dag gick jag förbi soppstället "Soupranos".

    SvaraRadera