lördag 14 januari 2012

USA:s sanktioner mot Kuba

Vilken oerhört upphetsande rubrik, eller hur? Men ibland brukar jag tänka på USA:s sanktioner mot Kuba. Och jag blev påmind i dag av en essä i P1 av Björn Kumm. Jag antar att det är samma Björn Kumm som skrivit boken "Terrorismens historia" som jag läste för tusen år sen.

I alla fall, han pratade i sin essä om massa saker, bland annat USA:s sanktioner mot Kuba. Jag stör mig otroligt mycket på dem. Inte för att jag tycker Kuba verkar vara ett härligt land för det tycker jag verkligen inte. Mer för att det verkar vara en löjlig prestigegrej från USA:s sida. Kom igen, ni är världens mäktigaste land! Kuba är tragiskt och fattigt. Okej om USA var konsekventa i att inte ha att göra med totalitära stater, men det verkar inte vara några problem med att handla med, till exempel, Kina och Vietnam. Och det är jävligt gott med fulimporterade kubanska cigarrer. Hyckleriet är ju så flagrant (älskar att jag fick dra in det ordet)!

Men jag undrar lite vad det kan bottna i. Prestigen eftersom Kuba är en grannland? Att exilkubanerna är en stark lobbygrupp? Jag vet inte. Är det någon som har koll på frågan och som kan leda mig vidare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar