söndag 8 januari 2012

Jazz



Det här live-framträdandet! Det är bra! Jag vet inte vad mer som kan sägas än så. Det är ju då riot grrrl-bandet Huggy Bear från England som framför "Her jazz" i tv-programmet "The word" i mitten av 90-talet. Låten hörde jag nog för första gången när I. spelade den för mig. bra låt! Har inte råanalyserat texten, men tror den handlar om en snubbe som kallar sig feminist, men inte riktigt lever som han lär. Huggy Bear var ju lite speciella som riot grrrl-band eftersom de hade några killar i bandet. Vilket inte var så vanligt på den amerikanska sidan med Bikini Kill, Sleater-Kinney och de andra i kretsen kring Kill Rock Stars. Fast nån snubbe var väl med i Bikini Kill, tror jag.

När jag tänker på "Her jazz" är det svårt för mig att inte samtidigt tänka på den här. Tänk att det nästa år är 20 år sen den kom! Tanken spindlar...

5 kommentarer:

  1. Äh men lägg ägg!!

    Vi spelade med dem en gång. När Emmaboda var så pyttelitet att de hade frivilligt inträde och inga stängsel utom mot skogen av nån konstig anledning. De var grymma. Pavement också, första trummisens näst sista spelning var det. Han fick sparken i Danmark dagen efter. Han spelade golf med krocketkit, sköt folk med vattengevär som han fyllt med filmjölk och soundcheckade våra trummor med händerna innan han gjorde en handvolt ner från scenen och försvann.

    Det här är vad som hände sen med Huggy Bear: http://open.spotify.com/artist/3QZpK4zdKbLo8U3MNlov0G

    SvaraRadera
  2. Jo, men det finns inte så många låtar som heter nåt med jazz. Eller det kanske det gör fast inte som jag vet om.

    SvaraRadera
  3. But why? Guilt jazz är ju snorbra! Och det vet du...

    SvaraRadera
  4. Nog den bästa rocklåt jag hört.

    SvaraRadera