måndag 9 januari 2012

Scout Niblett

Den fantastiska och samtidigt pissdåliga sommaren 2008 gick jag, H. och J. på spelning. Vi såg Daniel Johnston med band spela i Göteborg. Det var riktigt jävla bra, bland det bästa jag såg det året. Johnston hade med sig ett all star-gäng som inte riktigt var av denna värld. Det var James McNew från Yo La Tengo, Mark Linkous från Sparklehorse, Jad Fair från Half Japanese, Norman Blake från Teenage Fanclub, Scout Niblett och så en trummis som jag tror var okänd. Första halvan fick gästerna köra sina grejer och andra halvan kompade de Johnston.

Nu kanske jag inte minns allt korrekt, men jag tror att spelningen inleddes med att Jad Fair körde några låtar. Sedan var det Norman Blake, han spelade "I don't want control of you" och "He'd be a diamond" (han hade hjälp av
James McNew, i alla fall på någon av låtarna). J. hade inte hört "He'd be a diamond" tidigare och blev helt eld och lågor över låtens briljans. Och visst är den sjukt grym! Det var ju han från Bevis Frond som skrev den och den finns i tusen versioner, bland annat med Teenage Fanclub. Här är orgienalet, tror jag:



Mark Linkous körde inget solo, vad jag minns. Men jag kan ha glömt. Det var ändå fint att få se honom en gång innan han dog. Scout Niblett då. Henne hade jag aldrig hört innan, men hon fick mig, H. och J. att häpna. Hon var bara så stenhård och mäktig. "Put on that suit and get in my car", sjöng/beordrade hon samtidigt som det hårdriffades. Hon spelade just den låten ("Nevada") och "Your beat kicks back like death". På sistnämnda var det bara trummor och sång (hon trummade själv på den) och så sjöng hon "We're all gonna die" om och om igen. Ja, ni hör ju själva hur grymt det var!

Om Niblett vet jag inte så mycket mer än att hon kommer från England, har gjort flera soloskivor och en helt underbar låt/video med Will Oldham.



5 kommentarer:

  1. Introt till Kiss låter exakt som en Stonesballad, men vilken?

    SvaraRadera
  2. jag har aldrig lyssnat på henne, vilket man ju borde tydligen!

    SvaraRadera
  3. Martin: Ja! Men kommer inte heller på.

    Skräddarn: Ja! Hon var iaf råmäktig live.

    SvaraRadera
  4. Oj, jag skrev igår men den försvann.

    Här är Stoneslåten:
    http://www.youtube.com/watch?v=hgF-PRY96Is

    Mest första ackordet som låter likadant, men oj vad likadant det låter. Bra låt.

    Jag frågade också om vilken skiva med Scout som är bra. Har lyssnat på en, den var meningslös.

    SvaraRadera
  5. Martin: Bra att du kom på Stones-låten. Tackar vi för. När det gäller Niblett-skivor har jag ingen aning. Jag har bara hört de tre låtar jag nämner...

    SvaraRadera