lördag 14 januari 2012

Musik i filmer

Jag har varit på bio nu två kvällar i rad. Först såg jag "Drive" och sen såg jag "Tinker tailor soldier spy". Både var bra, men jag vill inte skriva om det utan om musik i filmer. Alltså inte filmmusik utan låtar som är med i filmer.

Folk brukar prata om att de upptäcker ny musik genom tidningar, genom radio, genom tips från vänner. Jag har hittat minst lika mycket via filmer. Vet inte hur många gånger jag stannat kvar på bion för att se låtlistan i slutet eller pausat videon för att kunna anteckna titlar och artister i huvet.

I "Drive" var det flera grymma bitar med. Bland annat den här som är så vemodig (inte minst i sitt sammanhang i filmen) att jag nästan går sönder. Det förrädiska är att musik ofta blir så mycket bättre i ett filmsammanhang än annars. Och tvärtom. En medioker scen kan lyftas av en kinglåt. Därför är det ibland fegt att använda musik i film. Regissören kan slänga på en fantastisk melodi för att mörka sin lamhet. Genväg!

Men en bra film kan höja en halvdan sång också. Som att "La mer" i Julio Iglesias tappning framstod som världens kanske bästa låt i "Tinker tailor soldier spy". För det kan den ju inte vara. Kan iofs vara jag som har fördomar mot Julio Iglesias.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar