tisdag 3 maj 2011

Konstigt och normalt

Jag köpte Veronica Maggios nya skiva idag (på LP!). Har lyssnat lite på den på Spotify innan, den verkar bra. Och vinylen var fin med riktig albumficka med texter. Jag gillar det här kickerstemat hon kört på de två senaste omslagen. På förra när hon posade i minimal träningsoverall och nu i svart linne med rosa bubbelgum. Undrar om hon var kickerstjej som tonåring? Eller önskar att hon var det?

Funderade lite på vad det är jag gillar med henne och kom fram till att en del har att göra med att hon är så vanlig. Hon brukar ofta beskrivas som sval vilket togs upp i en intervju med Nöjesguiden hon gjorde nyligen. I den artistmiljö hon verkar kan hon framstå som tråkig eftersom så många runtom är extroverta eller superglada eller supersvåra konstnärssjälar eller "speciella".

Men egentligen är det ju de andra, inte Maggio, som är undantagen i alla fall sett i ett större perspektiv. Nu vill jag absolut inte få det till att alla borde vara "vanliga" och likadana. Bara att det anses som "konstigt" när någon beter sig "vanligt" i ett sammanhang där det "konstiga" har blivit norm. Det finns få som tycker att Lykke Li är en märklig person, hon beter sig ju som det förväntas av en konstnär.

Som det stod i Nöjesguidentexten:

Finns det någon artist du tycker är lite väl mycket image? Typ Lykke Li?
– Hon är väl supermycket image, men det funkar ju bra för henne. Jag skulle nog inte klara av att sälja in hela tiden hur fantastiskt speciell jag är.

9 kommentarer:

  1. Ja. Har tänkt på vad det är. Tror det är Monica Z-fenomenet. Alltså bara liite bättre än en själv, och följaktligen ouppnåelig. En stjärna, fast ändå verklig. Som snyggaste (och schysstaste) tjejen i nian, när man själv gick och bröt på målbrottska på sin höjd i sjuan. Inte med Björks eller Kate Bushs röstresurser, inte bäst, men bäst inom de rimligas gränser. och det är ju liksom ännu bättre.

    SvaraRadera
  2. "Bäst inom de rimligas gränser." Det var ett bra uttryck, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Förresten Chops, gav du en trea i betyg?! För texten kändes som en fyra eller femma.

    SvaraRadera
  4. En fyra. Står fel på webben, ser jag nu.

    SvaraRadera
  5. skämdes lite när jag gillade "dumpa mig". Nu upprättelse.

    SvaraRadera
  6. David: Jag var en fegis som hoppade på tåget först med andra skivan. Tyckte inte första var alls lika bra heller, om jag ska vara ärlig. Men jag var även feg, det erkänner jag. Visste liksom inte var jag skulle placera henne i början.

    SvaraRadera
  7. Gillar nog bara dumpa mig och nöjd på första skivan, båda är ju lite fåniga men jag tycker att de är bra. Jag och en kompis som också var ett lite förvånat fan brukade kallade henne för skämsveronica.

    SvaraRadera
  8. Det hedrar er. Nu är hon ju älskad av alla. Kreddarna och "verklighetens folk".

    SvaraRadera