måndag 30 maj 2011

Du skickar mig biets knän

Jag undrar två saker:

1. Vad betyder uttrycket ”you send me”? Det som Jane Wiedlin sjunger i fantastiska ”Rush hour” och Sam Cooke använder i låten med samma namn.

2. ”The bee’s knees” betyder ju att något är "grejen". Men varför? Och var kommer det ifrån?

Så, briljera med era kunskaper nu!

Sam Cooke förresten, vilken kille. Jag måste länka till min favoritlåt med honom, ”Bring it on home to me”, som han sjunger med Lou Rawls. Det måste vara en av de bästa duetterna någonsin.

* * * * *

För ett tag sedan skrev jag lite om boken ”Cirkeln”. Efter det har jag kollat in Karl Johnssons blogg. Han är serietecknare och har gjort beundrarkonst genom att porträttera alla sju häxorna i boken. Tyvärr blev jag lite besviken på Vanessa som är min favoritkaraktär. Det är såklart inte Karls fel. Alla får ju sina helt egna bilder i huvudet. Men jag har hela tiden föreställt mig henne som sjukt het och med långt, lite vågigt, mörkbrunt hår (det är möjligt att hon beskrivs som blond i boken, det minns jag faktiskt inte). Han satte dock kickerslinnet, de tydligt exponerade bh-banden, örhängena och ciggen klockrent. Min favoritteckning är Ida, hon ser precis ut som jag tänkte mig henne!

9 kommentarer:

  1. 1. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=you%20send%20me

    2. http://www.etymonline.com/index.php?term=bee's%20knees

    eller: http://en.wiktionary.org/wiki/bee's_knees (se rubriken etymology)

    om man inte kan briljera med sina kunskaper kan man ju alltid briljera med internet!

    SvaraRadera
  2. Ellen: Tack, fast jag borde nog ha skrivit en braskis om att jag inte ville ha länkfest utan en mer berättande text. Det öppnar bättre för det goda internetsamtalet!

    Oj, nu lät jag kanske sur?

    SvaraRadera
  3. åh nej jag har blivit som en iphone-människa trots att jag inte äger någon!
    ja var är tacksamheten surpuppa? här har jag ägnat tre sekunder åt att hjälpa dig? for what?

    SvaraRadera
  4. Ha ha, gillar att H1 börjar ställa krav på kommentarerna! Men håller med, länkar är rätt trist (även om jag gillar Ellens motivering samt att jag fick lära mig något).

    "You send me", tycker jag var bra i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Ellen: Åh, du har rätt! Jag borde vara glad och tacksam. Tack! Märkligt att man inte verkar veta hur "bee's knees" uppstod för övrigt.

    Martin: Ja, den gillade jag också. Äntligen fattade jag. Du skickar iväg mig till en annan, UNDERBAR, plats.

    SvaraRadera
  6. haha men nej jag håller ju med dig! känner mig lurad som dragits med i den effektiviseringskåta tidsandan...nästa gång du kommer med nån kulig frågeställning lovar jag att skriva en lång beskrivande text om jag råkar på svaret! med gåspenna.

    SvaraRadera
  7. Jag vet vad man menar med biets knä: Där det göttiga finns! Biet samlar upp nektarn på sina ben. På humlor, i alla fall, kan man ibland se en klump naturens guld på bakbenen.

    Jag bestämde mig för att skita i att du nog sett svaret på länkarna för att få glänsa lite.

    SvaraRadera
  8. Maj: Jag älskar hur du glänser! Och jag hade inte sett svaret på någon av länkarna. Så skönt när någon steppar upp sådär.

    SvaraRadera
  9. Mina päron var biodlare. Och jag undrar om inte J brukar säga så? Vi får fråga honom.

    SvaraRadera