söndag 9 oktober 2011

Lords of chaos

Jaha, mer black metal. För nu läser jag "Lords of chaos" som framför allt fokuserar på den norska black metal-scenen på 90-talet (fick låna den av J. som lånat den av P.). Sent omsider, boken har några år på nacken. Jag har hunnit hälften ungefär. Hittills har boken befäst min uppfattning om två personer. Dels att Varg Vikernes i Burzum är slingrig, helt opålitlig. Alltid missförstådd, alltid felciterad, alltid baktalad. Enligt honom själv. Alla ljuger, han äger hela historien och har alltid rätt. Han verkar faktiskt tro det på riktigt. Dels får jag min tidigare känsla av att Hellhammer i Mayhem är en rätt vidrig typ bekräftad. Samtidigt lyssnar jag på deras musik så den största idioten i slutändan är väl jag, eller? Vi har haft en liknande diskussion tidigare.

* * * * *

Jag såg "Melancholia" på bio i veckan och tyckte den var väldigt bra. Och ganska black metal faktiskt! Speciellt tyckte jag om inledningsbilderna.

* * * * *

För några dagar sedan zappade jag förbi "Baader Meinhof complex". Den gick på tv. Ingen vidare film, tycker jag. Tvyärr. Jag ville ju verkligen gilla den. Men i veckan hörde jag talas om en ny RAF-filmatisering av Andres Veiel som gjorde den braiga dokumentären "Black box BRD".

* * * * *

Det har blivit många JVVF-ämnen (Jag Vill Vara Farlig) på bloggen den sista tiden. Men jag får väl bjuda på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar