torsdag 13 oktober 2011

Kungen av Jämtland

Åh! När jag låg i badet nyss kom jag på att jag glömt att läsa boken "Kungen av Jämtland"! Är det någon som har läst den? Den handlar om Maths O. Sundqvist och är skriven av Jens Ganman.

Jens Ganman är författare och frilansjournalist. Man skulle kunna kalla honom för det jämtländska kulturlivets Gossen Ruda (ja, jag älskar att använda det begreppet). Han tycker ofta på något annat sätt eller tvärtemot. Jag håller inte alltid med honom, men tycker det är kul och bra att han finns. Så någon kan röra om i grytan, som det brukar heta. För några veckor sedan skrev han en krönika mot jakt i Östersunds-Posten som satte fart på folk. Bland annat fick den en hel del artikelkommentarer.

Maths O. Sundqvist blev rikskänd för några år sedan. Om jag fattat rätt så gick det, mycket förenklat, till såhär (jag orkar inte researcha eftersom jag får narkolepsi av ordet "finans"):

Sundqvist lånade massa pengar av banken Carnegie för att köpa aktier. Som säkerhet för lånet använde han andra aktier - som han köpt för lånade pengar. Säkerheten var inte så säker, med andra ord. Så när finansgrisen kom gick det åt helvete för Carnegie och ganska illa för Sundqvist också, kan jag tänka mig. Om någon kan de här turerna bättre och mer korrekt, skriv gärna en kommentar!

2 kommentarer:

  1. Det är så jag uppfattade situationen också. Och detta skedde ju under Carnegies hejarop: han var ju deras största kund.

    SvaraRadera