onsdag 31 oktober 2012

Glad hiphop

Jag har fått lite hiphop-tips av kompisar på sistone. Först var det, tror jag, E. som nämnde det här namnet:



Sen var det den ytligt bekante J. som tyckte jag skulle kolla upp det här:



Och så M. som började snacka om det här:



Med mina begränsade (och gamla! jag lyssnar typ bara på hiphop från 80- och 90-talen) referensramar kommer ju Native Tongues upp. Ni vet, De La Soul, Queen Latifah, A Tribe Called Quest, Jungle Brothers, Monie Love med flera. Som ville göra medvetna och smarta grejer, men inte hade några problem med att bjucka på glädje, lekfullhet och humor. Hiphop handlar ju ofta om att spela ball och jag har inget problem med det, men kul om det finns annat också.

Jag blir inte helt gaga av själva låtarna, men på väldigt bra humör av videosarna. Älskar att skateboarden får vara med inom hiphopen igen! Och blir barnsligt glad över hur de jobbar med ovanliga locations: På lastbrygga! I vatten! På vespa! I djurhage! På lekplats!

Har inte gjort någon megaresearch, men det verkar som att Petters - förlåt, jag menar P. Lexus - skivbolag Baba Recordings ligger bakom mycket av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar