måndag 22 oktober 2012

Att glida på Stim-räkmackan

Förra veckan var jagStim Music Expo. Allt var inte skitkul, men bland de roligaste inslagen var Hitstoria, när Petra Markgren-Wangler intervjuade låtskrivare om hur det gick till när de skrev sina megahits. Är ju låtskrivare själv och älskar sådant där nörderi. Typ "först gick den i D, men sedan ändrade jag till A" eller "tidigare hade den ett stick som lät såhär, men det tog jag bort" eller "titeln på låten var i början X" och så vidare och så vidare. ÄLSKAR sådant! 

En av låtskrivarna som gästade var Carl Falk som varit med och skrivit "Starships" till Nicki Minaj. Och han berättade en intressant grej som många säkert vet, men som var ny för mig, och det är att många superstjärnor har som krav - när de väljer låtar - att få stå med som låtskrivare. Även om de inte har bidragit till varken text eller musik. Jag är kanske naiv, men när jag hörde det tänkte jag "men H, så får det ju inte få gå till". Just "Starships" är inte det eftersom Minaj har skrivit verserna själv. Men i de fall det ÄR så, tänk vad mycket okynnespengar en stjärna kan håva in på Stim-pengar från hela världen... Tanken spindlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar