tisdag 30 augusti 2011

Obetalda lobbyister

Tidigare har jag gnällt på hur en del journalister helt okritiskt bara älskar vissa datorföretag. Men det här gäller ju också för så kallade sociala medier. Jag har ännu inte riktigt van mig vid att ta det uttrycket i munnen. Sociala medier. Jag mår lite dåligt när jag säger det, känner mig som nån skitviktig medieanalytiker. Men det går väl över ju mer utbrett det blir.

Det är liksom ingen hejd på hur vissa journalister dyrkar sociala medier. Ja, jag använder dem också, men jag behöver väl inte tjata om hur bra det är hela tiden för det! Och så droppar de företagens namn hit och dit och bara älskar dem OCH - det här är nästan värst - går ut som oombedda försvarare för dem. Hallå, det är företag! Som du ger gratisreklam på redaktionell plats. Om du ska utföra lobbyverksamhet - ta betalt isåfall. Istället för att vara en duktig idiot.

Oops! Hade visst skrivit om det här förut. Är det här då vad som kallas en käpphäst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar