söndag 17 juli 2011

Provins

Jag läser i senaste numret av Provins, norrländsk litterär tidskrift. Mycket go läsning. Där finns bland annat en mejlväxling mellan Anders Johansson och Nikanor Teratologen, en intervju med Ola Nilsson, en text om Dansbanan i Täfteå, en utskrift av telefonsamtalet mellan Tomas Izaias Englund och Thomas Olsgården och texter av två till mig bekanta personer.

När jag läste texten om Dansbanan, skriven av Madeleine Eriksson, hajade jag till vid ett stycke:

[...] för visst skulle den hippa norrländska musikfestivalen Täfteåfestivalen också funkat som kontrast, men rollerna, stereotyperna och förväntningarna skulle blivit otydliga.

I vintras publicerade Östersunds-Posten en krönika av Martin Abrahamsson i samma ämne där det bland annat stod så här:

För Täfteå är inte, som det sägs i vinjetten, främst känt för dansbanan. Fråga någon under trettio i Umeå så säger de nog lika gärna Täfteåfestivalen – en festival med punk, reggae, indie och lite lagom ungdomsfylla. Men en sådan bild av Norrland, där unga människor är kreativa och skapar något i periferin av Stockholm, till och med av Umeå, har ingen plats på tv.

Båda texterna drar också paralleller till tv-serien Ullared. Allt kanske är en slump, människor tänker oberoende samma tankar hela tiden. Och det handlar inte om särskilt långsökta kopplingar. Men jag tycker bara att cred ska ges OM läsning har gjorts.

7 kommentarer:

  1. Verkligen! Hon nämner en krönika av Croneman (om Täfteå) så hon verkar ju ha researchat vad som skrivits om programmet i dagstidningarna. Lurigt...

    SvaraRadera
  2. Kuriren hade också en grej...
    http://www.kuriren.nu/noje/default.aspx?articleid=5843027

    SvaraRadera
  3. Asså, många skrev ju grejer om det. Det var just vid det där stycket om Täfteå-festivalen som stöldklockan började klämta i mitt huve. Jag brukar vara ganska bra på att känna av sånt. Men som sagt, jag vågar inte gå ut med en total anklagelse. Kan ju ha fel, kan ju vara en slump.

    SvaraRadera
  4. Vi har nog läst samma tidning Hanet. Om det var den som låg hemma hos Frida. Kul att ett utdrag från Hannas bok var med. Har inte läst Provins på länge men blev peppad på att börja prempa efter det där numret. Mer värt än Fjant-Filter iaf.

    SvaraRadera
  5. Jo, nä det var ju inte samma. Men Krstoffers krönika tog sån rolig vändning på slutet. Den var rolig helt enkelt.

    SvaraRadera
  6. Jag ska väl vara den första att erkänna att mitt resonemang inte var så pass unikt eller intressant att min text borde nämnas, även om skribenten hade läst den. Den där tv-serien levererade ju i princip färdiga krönikor att bara sätta sitt namn under.

    SvaraRadera