onsdag 23 januari 2013

Absurt

Jag och A. var ute och tog varsin drink för några veckor sedan. Hon drack en som hette Blåbär (tror jag), jag tog en Strawberry daiquiri. Vi började prata om vad ordet "daiquiri" kom ifrån, eftersom A. kan spanska frågade jag henne om det betyder något. Nej, inte vad hon visste. Visst, vi hade kunnat kolla det direkt på en smartassphone, men ibland är det kul att prata med varandra.

Så då frågade vi bartendern om han hade någon aning. Han sa att namnet hade med Ernest Hemingway att göra. Ja ja, okej, sa vi, men nu heter ju drinken varken "Ernest", "Hemingway" eller "Ernest Hemingway" utan "Daiquiri". Är det namnet på en bar, kanske på en plats? frågade vi, försökte hjälpa honom på traven. Han visste inte. Men han var toksäker på att det hade med Hemingway att göra. Vi blev inte tillfredsställda av det svaret.

Så jag kollade till slut på telefonen och enligt Wikipedia fick drinken sitt namn efter ett samhälle på Kuba som heter Daiquiri (som även delar namnet med ett gruvföretag). Jag sa det till Anna och bartendern och han ba, "nja, fast det har ju med Hemingway att göra". Han fortsatte att tjata om det. Det var nästan som en Beckett-scen, det blev ingen dialog, han ville köra en absurd monolog. Det spelade ingen roll vad vi sa. Och det var inte bara att han skulle ha rätt, utan också som att han verkligen inte kunde förstå oss. Svårt att förklara. Jag är fortfarande förvirrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar