torsdag 10 november 2011

Nya vågens feminism

Ett av mina favoritprogram i P1 är "Nya vågen", ett program med debatt och kritik om samtida kultur. Men en grej är de riktigt dåliga på: genus och feminism. Ändå försöker de gång på gång. Och det smärtar mig så eftersom det hade kunnat bli bra - bara de hade varit bra på det.

I senaste avsnittet handlade det om tanttrenden och hemmafrutrenden. Där kunde programledaren Jenny Aschenbrenner rada upp flera exempel som styrkte tesen att dessa trender finns i Sverige i dag. Men sedan kom den här formuleringen (jag tog den från hemsidan så den var väl inte exakt samma i programmet): "Varför vållar klockade kjolar och lagt hår så mycket debatt medan en generation unga tweedklädda män ostört kan sitta med pipan i mungipan?"

Vad är dåligt med det här då? Jo, för det första kommer programledaren inte med några konkreta exempel som backar upp tesen att det finns en gubbtrend i Sverige. Det ska vi liksom bara köpa ändå. Var är de unga gubbarna? Var är tv-serierna, radioprogrammen, tidningarna och bloggarna som representerar unga män som lever gubbliv? Själv kommer jag bara att tänka på Johan Hakelius och han är ju inte ens speciellt ung. Ge mig konkreta exempel!

På denna skakiga faktagrund ska det sedan diskuteras: Varför? Svaret är redan givet, det är liksom inskrivet i frågan. Det gäller bara att någon ska säga det. Just den här gången är det journalisten Jenny Damberg. Hon säger något i stil med att kvinnor alltid bedöms hårdare än män, vad det än gäller. Det hade jag nog svarat själv också. Svaret är helt enkelt: Patriarkatet. Problemet är bara att det svaret sällan öppnar för någon vidare debatt. Det tar slut där.

Jag har verkligen inget emot att "Nya vågen" anlägger feministiska och genusmässiga perspektiv. Tvärtom. Men det ska fan vara mer underbyggt, avancerat och debattvänligt än så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar