måndag 14 november 2011

Filmquell

Jag hyrde två filmer i går, "Blue valentine" och "Easy A". Någon som sett dem? Jag tyckte båda var bra. Sevärda.

Först såg jag "Blue valentine". Hade inte läst någonting om den utan bara fått den rekommenderad av en bekant. Men jag kände igen Michelle Williams och Ryan Gosling. Jag gillar Williams. Hon kan verkligen utstråla alldaglig trötthet och lesshet. Få Hollywood-skådisar kan det. Gosling är också bra. Men han var inte så snygg som jag mindes honom. Har haft någon slags fix idé om att han är skitsnygg. Okej, han är inte ful, han ser bra ut. Men jag har nog överskattat honom i den aspekten.

Det har de förresten lyckats med i filmen. Parets utseenden. Med, antar jag, enkla medel (inget datafix) lyckas de få dem att se yngre/äldre ut. Typ 10 års skillnad ser det ut som! Det är imponerande. Och tillbakablickarna är nästan det som gör hela filmen. Trots att pirret och lyckan i förälskelsen är väl skildrad finns det något olycksbådande i deras första möten. Eftersom man vet hur det kommer gå sedan.

"Easy A" var en mer lättillgänglig film. Rolig och rapp. Och Emma Stone är rätt charmig faktiskt. Även om jag tycker Patricia Clarkson och Stanley Tucci (två av mina favoriter!) stjäl showen som hennes roliga och schyssta föräldrar. Annars var det lite kul och oväntat att se Clockwork orange-McDowell i en biroll (som rektor). Jag kände även igen en tjomme från "Gossip girl".

Sedan är det alltid intressant att hur progressiv en Hollywood-film än försöker vara så landar den nästan alltid i något välbekant i slutet. Då får alla i staden veta att huvudpersonens slamprykte är falskt (PUH!) och så blir hon ihop med goa killen (MEN GUUU VA SKÖNT!). Antingen får filmarna alltid vika sig för det de tror att producenterna och publiken vill ha eller så har de en skev självbild av att vara mer progressiva än de är.

Men nu raljerar jag och är lite väl tuff. Filmen har trots allt ganska många lager och perspektiv och en lekfull inställning till könsroller. På något sätt måste den vara realistisk också: En tjej blir (väl?) aldrig en cool hjälte, en charmör, av att ligga runt. Det fungerar inte så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar