lördag 17 september 2011

Att ligga som norm

Nyss hörde jag någon av medlemmarna i bandet Le Kid säga i P3 ungefär såhär: "Folk borde ju ligga mycket mer". Samma attityd som jag tycker präglar de flesta av samtidens ungdomsprogram om sex som sänds i svensk tv och radio. Ligga som norm.

Jag förstår ju vad poängen är, självklart gör jag det. Man vill få bort den syndiga och skamfyllda stämpeln kring sex och det är såklart bra. Unga människor ska inte behöva skämmas över sina tankar och handlingar när det gäller sex. Samtidigt: hur starkt skambelagt är det med sex i Sverige i dag? Egentligen. Ibland känns det där som en låsning hos vissa.

I programmen och debatten ska det liksom vara så JÄVLA avslappnat och självklart. Som han, vad heter han, som skrev boken "Kukbruk". Som typ hade legat med 300 miljarder innan han var 14 år. Inget skryt, han är liksom bara avslappnad och härlig och i kontakt med sin sexualitet.

Man vill få unga människor att må bra och inte känna sig pressade, men i ivern att avskammifiera sexet kan det ibland gränsa till ett skammifierande av ickeliggandet. Eftersom att ligga är så jävla normalt (och att göra det mycket, ofta, hela tiden) blir ju ickeliggandet, på något sätt, onormalt. Och när man är oskuld/oerfaren/har svårt att få te ne/kanske till och med inte är sugen är det rätt knäckande att höra. Och vad är nästa steg? Att säga att sex är ett behov som att äta eller sova? Kanske att det är en mänsklig rättighet? Nej, vet ni vad.

Det finns ju många som vill ligga, men kanske inte är totalt charmiga som "Kukbruk"-mannen eller Cissi Wallin eller nån annan sådär superhärlig person. Och det finns OCKSÅ människor som inte är speciellt sugna på att ligga hela tiden. Det finns till och med asexuella människor. Ibland kan jag sakna den där bisatsen: "Det är fint och normalt att ha sex, MEN OM DU INTE HAR LUST SÅ ÄR DET OCKSÅ NORMALT!"

4 kommentarer:

  1. Helt rätt. Jag fattar om vissa grupper (HBTQ) definierar sig själva nästan helt och hållet utifrån din sexualitet, även om jag tycker det är både sorgligt och tråkigt. Men att alla ska göra, att man tror att man mår bra av det, närru, det tror jag inte det allra minsta på. // chops

    SvaraRadera
  2. Ja, det är just det där oreflekterade tänkandet att alla VILL ha sex, att alla MÅR BRA av det, att alla HAR MÖJLIGHET att ha det som irriterar mig så mycket. Om folk bara kunde sluta utgå från sig själva jämt och försöka tänka sig in i andra människors situation! Det låter ju nästan banalt, men verkar vara väldigt svårt i vår tid.

    SvaraRadera
  3. ORD!! Det är ju tråkigt att oligga ses som synonymt med tråkighet eller oförmåga att kunna ta för sig när folk kanske inte är så sögna hela tiden. Något som irriterar mig otroligt mycket är hur "Ligga med P3" bidrar till detta också, i varenda program ska det ju intervjuas folk som bara inte kan få nog av sin egen kåthet. Får de inte ligga med andra så måste de ligga med sig själva så fort de får chansen och gott så, men det blir som du säger en väldigt onyanserad bild det där.

    SvaraRadera
  4. Hell: Jag är med dig!

    //Han1

    SvaraRadera