lördag 17 september 2011

American psycho

Jag gör en omläsning av "American psycho" av Bret Easton Ellis. Har bara några få sidor kvar. Förra, och första gången, jag läste den var för kanske tio år sedan. Då var jag inte så imponerad. Jag förstod inte riktigt vad han ville säga och tyckte mest det var jobbigt med alla uppräkningar av varumärken. Gud vad fel jag hade. Måste varit för ung eller nåt.

Vilken otrolig bok det är! Politisk. Moralisk. Det känns lite märkligt att kalla den för "bra" eftersom den är så djupt störande och äcklig på sina ställen. Men också väldigt rolig. När de olika yuppiesarna hela tiden tar fel på varandra eftersom alla ser likadana ut. Åh, vad jag skrattar! Eller när de har telefonkonferens i flera timmar om var de ska äta middag, men aldrig kan enas om hipphetsfaktorn. Till slut är klockan för mycket. Det finns fler exempel.

Och vilket hästjobb BEE måste ha gjort med researchen! Huga, vill inte tänka på det. Duktig kille.

4 kommentarer:

  1. Och Glamorama då! Den är ännu bättre!

    Gillar du den här uppföljaren till Less Than Zero som kom förra året? Tycker den är sådär. Bra för att vara bok, mindre bäst för att vara BEE. Lunar Park är hans bästa. Och debuten, då.

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt bara läst AP. Men efter att du skrev det där blev jag sugen på mer!

    SvaraRadera
  3. Jag blev fösrt uppspelt för att jag tänkte på den mysige Norm i tvserien skål, sen blev jag besviken då det inte var det./DW

    SvaraRadera
  4. Helt fel inlägg jag kommenterade där, men nu blev det mera intressant.

    /DW

    SvaraRadera