torsdag 20 september 2012

Rädd på konsert

I kväll var jag på en bra konsert i Stockholm, det var Gösta Berlings Saga och Switchblade som spelade. Switchblade spelade först och de hade två gästvokalister (som förmodligen är kända från andra band, men jag vet inte vilka om jag ska vara ärlig) varav den ena var skitläskigt utklädd. Möjligen var det någon från Terra Tenebrosa? Jag hade nämligen läst att någon därifrån skulle gästa. Hursomhelst, hen hade på sig en mask - eller om hen var sminkad eller både och - och med horn i pannan och en svart dräkt. Såg ut som djävulen. Och så sjöng hen svinäckligt. En gång fick jag faktiskt en riktig rysning genom hela kroppen som jag inte kunde kontrollera. Jag liksom bara skälvde till. Det är mäktigt att bli rädd på konsert. Det blir en så stark upplevelse. 

Ett av mina tydligaste spelningsminnen i livet är från Hultsfredsfestivalen, jag tror det var 1998, när Dark Funeral spelade i Teaterladan. Det var fullt med folk, grishuvuden på scenen och bandet byggde upp en riktigt ruggig stämning. Det kändes som att VAD SOM HELST kunde hända, och då menar jag inte vad som helst mysigt utan något riktigt jävla hemskt. Jag var tvungen att gå därifrån efter en stund. Fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar