torsdag 13 september 2012

Jag tittar på tv

I kväll har jag tittat på tv. Bland annat har jag sett:

* Uppdrag granskning special om de svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson. Det var bra. Har kanske inte kommit upp på nätet än, men antagligen kommer man kunna se det här om ett tag. En stor del av filmen handlade om deras familjer och vänner. Vilken otrolig lättnad det måste vara för dem nu när Martin och Johan är frisläppta. Det går ju nästan inte att fatta. Nu väntar vi bara på att en annan svensk journalist - Dawit Isaak - ska få sin frihet. Han har suttit fängslad lika länge som Martin och Johan, plus 10 år. 

* Aktuellt, där de bland annat uppmärksammade Sandsborgshändelsen ännu en gång. Jag har sett inslag om den händelsen tidigare de senaste dagarna. För den som inte känner till: Sandsborg är en tunnelbanestation i Stockholm. Under natten mellan, jag tror det var, lördag och söndag filmade övervakningskameran en man som vacklar omkull, förmodligen berusad, och till sist ramlar ner på tunnelbanespåret. Han hamnar liksom mittemellan rälsens skenor. En annan man hoppar ner till honom, men inte för att hjälpa honom upp. I stället rånar han honom på prylar, hoppar upp igen, och går därifrån. Det är så genomvidrigt att jag bara vill spy. Och några minuter senare kommer tåget, men eftersom mannen ligger mellan skenorna överlever han. Förmodligen låg hans ena fot på rälsen eftersom den krossades. Han fick också en del skador i ansiktet och ena axeln. Men ändå, helt otroligt i sammanhanget att han klarade sig. I Aktuellt-inslaget fick Kristdemokraterna uttala sig om att man borde införa en civilkuragelag. Det här är ju ingen ny idé i Sverige, den har varit uppe på agendan förr. Jag vet inte. Kan man tvinga folk att ha moral? Var ska man dra gränsen? Om jag ser nån få spö av 20 skinheads, måste jag ingripa då, med risk för mitt eget liv? Svår fråga. Och mitt i alltihopa kommer min tv-skadade hjärna och bara tänker: Seinfeld. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar