torsdag 10 maj 2012

Blanda opp, vi måste blanda opp


Jag var ute och cyklade i dag. Inte liksom tränade. Jag bara gled runt i det fina vädret. Som en promenad fast på cykel. Först var jag ute en sväng i Lugnvik och sen bort till Torvalla. I Torvalla hade jag tänkt kolla in bmx/crossbanan som jag och några kompisar brukade cykla i när jag var ung. Fast jag kunde inte hitta den, är den borta eller är jag sämst?

När jag växte upp var det Lugnvik och Torvalla och Körfältet som en del tyckte var Östersunds "problemområden". Att det var områden med fattigdom, bråk, sprit, knark och sånt. Att det var farligt där. Men det var ju otroligt krystade rykten. När man började lära känna folk därifrån och hängde där märkte man hur överdrivet det var. Torvalla fick nog, tyvärr, en stor del av sitt rykte på grund av att många med utländsk bakgrund hamnade där, förmodligen för att det fanns massa nybyggda lägenheter. På det sättet var Torvalla den direkta motsatsen till ett nergånget område, där fanns stans nyaste och fräschaste lägenhetshus. Och det var uppblandat: hyreslägor, bostadsrätter, radhus och villor (rätta mig om jag har fel). Precis som i Lugnvik. På Körfältet var det både hyres- och bostadsrätter.

Motsatsen fanns också. Eriksberg/Solliden, där vi bodde, menade vissa var ett glassigt område. Men där fanns, förutom radhus och villor, hyreslägenheter med folk som hade det sämre ställt och med öppet sociala problem. Jag kanske är naiv och inte ser saker tydligt, men är det inte så att Östersund var/är hyfsat uppblandat?

Bilden har ingenting med inlägget att göra. Bara väldigt fin gatukonst jag såg när jag var ute. Modesty Blaise (väl?) på gaveln till Röda Korset på Bangårdsgatan. Jag kände inte igen citatet, men jag har sökt på nätet och hittat att det är taget från romanen Passionen, skriven av brittiska författaren Jeanette Winterson. Någon som har läst den?

2 kommentarer:

  1. Absolut. Jag fattade inte fullt ut att det fanns klasskillnader förrän jag flyttade från Ösund. Det finns (fanns?) inte alls utpräglade rikemans-stadsdelar på samma sätt som här nere i södernes land.

    SvaraRadera
  2. Så är det. Men det handlar nog helt enkelt om en stads storlek. Till stor del iaf.

    SvaraRadera