tisdag 27 mars 2012

Portlandia

Jag ska skriva om tv-serien Portlandia, men vill ha en extremt lång startsträcka först. Är det någon som har tänkt på att den typiska riot grrrl-sångstilen (Kathleen Hanna, Sleater-Kinney) låter precis som Belinda Carlisle när hon sjöng i The Go-Go's? Det här är säkert gamla nyheter för många, men det slog mig så totalt nyligen. Lyssna bara på "We got the beat", på hur Carlisle sjunger i verserna. Det är precis samma typ av sång som i riot grrrl. Rakt av. Har kanske Hanna (som tydligen är gift med Ad-Rock i Beastie Boys!) och c:o kanske till och med gått ut och sagt det, att de rippade stilen från Go-Go's? Det kan ju iofs ha funnits nån som sjöng på det där viset redan innan Carlisle. Ja ja.

Hursomhelst. I Sleater-Kinney var ju i alla fall Carrie Brownstein med. Och nu gör hon humorserien Portlandia tillsammans Fred Armisen. De två spelar merparten av rollerna och skriver manus tillsammans med några till. Jag vet inte så mycket om den där Fred mer än att han är med i Saturday night live. Anyhoo, jag har sett på nästan alla avsnitt av Portlandia på SVT Play där de ligger uppe fortfarande. Jag rekommenderar! Det är inte det roligaste jag sett genom tiderna alla kategorier (allt kan ju inte vara det liksom), men nog har jag lett och skrattat några gånger.

Dessutom är avsnitten korta så man hinner inte bli less OCH så är det kul att se massa musiker och andra kändisar i småroller, till exempel Aimee Mann, Sarah McLachlan, Eddie Vedder, Carrie Brownsteins SK-kompis Corin Tucker, Selma Blair, Heather Graham, Kyle MacLachlan, Jeff Goldblum, Gus van Sant, Steve Buscemi och Andy Samberg.

1 kommentar:

  1. Nu har jag sett klart andra säsongen. Och tyvärr blev serien sämre och sämre, de sista avsnitten i andra säsongen var riktigt dåliga. Det känns som att de fick slut på bra idéer. Hoppas de struntar i en tredje säsong.

    SvaraRadera