tisdag 27 mars 2012

"Apoteket"

Jag och M. diskuterade ordet Systembolaget nyligen. Att det är så konstigt eftersom det inte har någonting med alkohol att göra. Plus att det är sådär byråkratiskt vagt. Skulle lika gärna kunna heta Myndighetsföretaget eller Samhällsverket. Nä, tacka vet jag finska Alko. Det är vad det heter!

E. lärde mig att man kan kalla Systembolaget för "Apoteket" eftersom det är där man köper sin "medicin". När jag var i Kramfors i helgen var både affärerna och skyltarna bredvid varandra. Humor i vardagen!


6 kommentarer:

  1. Min 86-årige granne Lasse säger apoteket röda nesan om systemet när han vill skoja till det lite.

    Jag undrar om skillnaden mellan att säga systemet eller bolaget. Är det en generations, klass eller geografisk markör? eller en kombination av alla tre?

    SvaraRadera
  2. Det där pratade jag och M. också. Jag använde Bolaget i något sammanhang och då fick han jättedåliga associationer från sin uppväxt. Själv säger han Systemet. Men grejen är att jag använder BÅDE Bolaget OCH Systemet.

    Måste det ha med generationer, klass eller geografi att göra? Kan det inte bara vara slumpmässigt? Vad är din teori?

    SvaraRadera
  3. För mig är bolaget det fulare ordet, det känns landet och jag tänker att det är mer föräldragenerationen som säger det. I Östersund när jag var ung, kändes det som att man sa bolaget om man var från landet eller över 40. Om man var yngre sa man systemet. Både min pappa och Karins mamma säger bolaget. I Stockholm hör man mer sällan någon säga bolaget tycker jag. Här känns det mer arbetarklass. Men som du säger det kan bara vara slumpmässigt. Man kanske borde säga hela ordet, -jag ska gå på SYSTEMBOLAGET.

    SvaraRadera
  4. Ja, man kanske ska det... M. hade väl en liknande analys som du. Han kommer från ett litet samhälle i Norrbotten och där var det bl a jämnåriga "farliga killar" som sa Bolaget. Därav hade M. dåliga associationer och slänger sig alltid med Systemet. Så ni har säkert någon slags poäng. Men själv hade jag aldrig reflekterat över att det skulle vara en värdeladdad skillnad mellan dem.

    SvaraRadera
  5. AB Vin & Sprit är ett mycket bättre namn. /Dennis Wik.

    SvaraRadera
  6. AB Vin & Sprit är mycket bra, men det är väl namnet på företaget som tillverkar och distribuerar? Själva butikerna har väl aldrig hetat så?

    SvaraRadera