lördag 11 februari 2012

Nittitalet

Jag tänkte skriva lite om musiken på nittitalet och jag tänkte göra det utan att kolla fakta också. Inte för att det är "tufft" utan för att jag inte orkar.

Jag föddes 1980 så för mig är nittitalet extremt viktigt när det gäller musik och allt annat som hör ihop med att växa upp. Så när jag skriver det här så förutsätter jag inte att de som är i generationen före mig ska vara helt i linje med vad jag snackar om, och inte heller att de efter mig ska vara det. Självklart så kan de som är totalt i linje med mig åldersmässigt ha en helt annan bild också, men fuck that totalt jävla completely, det här är internet och jag skriver vad jag vill, så länge inte Google (som äger blogspot.com) går in och förbjuder mig.

Som 1980:a är det mycket musik som jag inte förstod då och inte nu. Från band som verkade i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Till exempel The The. Det finns flera band av den typen, men jag orkar inte ge några exempel. Ni som förstår förstår, och ni som inte gör det gör det inte. För mig är band som The The extremt svåra att förstå. Är det pop eller är det rock? Är det alternativt eller är det mainstream? Sätter de melodin i fokus eller sätter de något annat i fokus? En som jag känner kallar band av den här typen för "förvirrad gitarrbaserad musik". Det är på pricken, tycker jag. Man visste inte vad de ville göra med sin musik, inte ens de själva visste det. Och det var just i skiftet mellan åttitalet och nittitalet som den här typen av band fanns. Enligt mig då. Enligt den världsbild jag fick av att vara född 1980. Jag förstod aldrig The The och andra samtida band. Kanske förstods de av folk som var födda 1975 eller 1971. Jag vet inte.

Men sen kom ju då britpopen. Det var Oasis och Blur. Det var band som jag förstod. Även om jag inte älskade deras musik så förstod jag vad de höll på med. Jag läste tidningarna Pop och SA om dem och band som Bluetones, Cast, Gene, Menswear, med flera. Jag har inte lyssnat på något av de fyra banden jag raddade upp här och ärligt talat tror jag inte att jag missat så mycket. På något sätt förstod jag väl det redan då.

Fast det tog ett tag att förstå vilka band som gjorde sin grej samtidigt som britpopvågen härjade som värst. Förutom Oasis och Blur, som jag alltid tyckt har kört sitt race även om jag kanske inte personligen har gillat det, tycker jag det är värt att lyfta fram Elastica och Lush (kanske några till med, men jag kommer inte på några nu). De två jag nämnde körde ganska rak, punkig, new wave-ig pop som liksom sket i trendvågen. Det kan jag ge dem en high five för i efterhand.

Sen, i slutet av nittitalet, blev det ett helt annat klimat. Folk kunde göra det de ville i högre grad och gjorde det också. Jag var på en fest ikväll och där spelades "Once around the block" med Badly Drawn Boy. En fantastisk låt från ett av nittitalets bästa popalbum. Så blandat och fantasifullt. Enligt mig dårå. Det är lättare att se saker i efterhand. Fast den kanske kom i början av tjugihundratalet? Isåfall var det trots allt på nittitalet. Årtionden dröjer sig alltid kvar.

9 kommentarer:

  1. Jag har aldrig heller lyssnat på the the och på nittiotalet lyssnade jag mest på hård musik. Fast inte hard core!

    SvaraRadera
  2. Fu Manchu!
    http://www.youtube.com/watch?v=AqYeedwEA4E

    Kyuss!
    http://www.youtube.com/watch?v=7v3rW2iFhS8

    Electric Wizard!
    http://www.youtube.com/watch?v=Z9MTscBEb3g

    SvaraRadera
  3. Åh, härligt! I början av 90-talet lyssnade jag nog mest på sånt som gick på radion, populärmusik liksom. Vad det än var, allt från Midi, Maxi och Efti till Tomas Ledin. Man var ju ett barn! Sen blev det gangstarap, sen skatepunk och sen svensk pop typ Popsicle och massa annat från West Side plus amerikansk alternativ rock typ Dinosaur Jr och Buffalo Tom osv. Om man nu förenklar hårt.

    SvaraRadera
  4. The The var typ först att göra musik med samplers som inte var hip hop eller dansmusik. Foetus höll på med samma grej, fast mycket, mycket hårdare: samma med Young Gods. Efter The The-skivan som hette Infected så blev det mer vanlig pop som inte riktigt visste på vilket ben den skulle stå. Det var när Johnny Marr var med i bandet.

    Men The The spelade alltså inte, innan Marr åtminstone, "förvirrad gitarrbaserad musik". Inte för att det var särskilt bra bara för det. För det var det ju inte.

    SvaraRadera
  5. Chops: Bra att du reder ut. Men innan Marr-tiden då, kan man säga att musiken var förvirrad då också (fast utan gitarrer)?

    SvaraRadera
  6. Ja, förvirrad vet jag inte. Men inte så bra som många gjorde gällande i alla fall. Det var liksom lite samhällskritik med melodier och orkesterhits. Lite för tufft för den rådande mainstreamkulturen (ändå bara ett par år efter Heaven 17 och deras subversivt, kommersiella socialism), men för hamigt för de som gillade industri och postpunk. Jag gillar och gillade Foetus mycket mer i såna fall.

    SvaraRadera
  7. Ger två skivtips: Scraping Foetus of the Wheel - Hole, Scraping Foetus of the Wheel - Nail.

    Två skivor av få där han hade samma namn på, annars var det Foetus Uber Frisco, You've Got Foetus on Your Breath, Foetus Corruptus, Foetus Interruptus och så vidare.

    Skivorna känns inte helt moderna, men de var extremt mycket före sin tid. Och det är ju alltid kul att se hur framtiden tedde sig förr i tiden.

    Young Gods och Executive Slacks var alltså två andra band som höll på lite med samma sak. Lite som body music, fast rock, liksom. Som Birthday Party med trummaskin och sequenzer i stället för pergament och gummistövlar (kolla gruppbilden på Nick Cave and the Bad Seeds - The Firstborn is Dead, om den beskrivningen är obegriplig).

    SvaraRadera
  8. Tack för tips! Ska ta mig en lyssning när jag får industriell feeling.

    SvaraRadera