söndag 10 mars 2013

Tetra III

Min kompis E. skickade en länk till mig och tyckte att jag skulle skriva lite mer om tetror. Jag skrev två inlägg om det för ett tag sedan (här och här), jag lackade ur på den höga mjölk- och filtetran. Länken som E. skickade handlade om att Ica börjat sälja mjölk under eget märke. Och glädjande för mig (och landets reumatiker) har de valt att använda den låga tetran, med alla sina fördelar. Gott så.

Samtidigt vill jag bara understryka att jag känner mig skeptisk till Icas och Konsums egna lågprismärken i allmänhet, kanske särskilt till mjölk i synnerhet. När mat är väldigt billigt, då vet man är det är något jävulskap i bakgrunden. Och jag skulle verkligen vilja att svenska mjölkbönder fick bra betalt för sin mjölk (eller ja, att typ alla bönder överallt fick vettigt betalt för det de producerar). Tror inte att matvarukedjornas egna märken underlättar för det direkt.

2 kommentarer:

  1. Grymt med följetong! Satt precis och upprördes åt detta, känns lite relaterat:
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hyckleriet-kring-kottet-langt-varre-an-hastkott_7979598.svd

    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket skit kring det här med mat. Råkade läsa kommentarerna till artikeln också, vissa gjorde mig rätt deprimerad.

      Radera