tisdag 10 april 2012

Vuxenföreningar

För ett tag sedan skrev jag om sekter och hemliga sällskap här på bloggen. Jag utgick från en bok som journalisten Clas Svahn har skrivit. Och det märks att det inte bara är jag som är intresserad och fascinerad av ämnet. När jag tittar på statistiken för bloggen, om vilka inlägg som är mest klickade på, ser jag att tre av tio på all time high är inlägg om sekter.

Men något som jag inte kom in på då är "light-sekter" (om jag får raljera lite), alltså föreningar som Rotary, Lions, Ladies circle med flera. Organisationer som för mig blir nästan mer obegripliga än sekter eftersom de verkar vara så "vanliga". Det roliga med sekter är ju att där får man flippa ut lite. Eller såhär: för mig framstår light-sekterna som gymnasieföreningar (som jag skrivet om här) fast för vuxna. De verkar vara sammanslutningar som är till för att människor med mycket ekonomiskt och/eller socialt och/eller kulturellt kapital ska kunna få träffas, dunka rygg på varann och få ännu mer kapital. Maktfolk som knyter gynnsamma kontakter och får känna sig utvalda, som en elit. Utåt sett så förespråkar de säkert att vem som helst får vara med, men jag är tveksam till om man hittar några städare, undersköterskor och arbetslösa i deras led. Eller är jag fördomsfull nu?

Och ofta verkar de syssla med välgörenhet också. Så att de verkligen ska få känna sig som GODA människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar