Jaha, nu har jag till sist läst "Norrland" av Po Tidholm och
tänkte försöka skriva något om den. Känns svårt. Jag kan i alla fall börja med
att länka till en grej jag skrev för länge sedan, den sammanfattar rätt
mycket av det Tidholm skriver om. Hans bok är alltså en samling av tidigare
publicerade texter, drygt hälften är tagna från Dagens Nyheter.
Jag är rätt tveksam till begreppet "Norrland" och jag brukar ofta tjata om att jag är det. Det har blivit en käpphäst, jag börjar bli less på mig
själv. Precis som Po Tidholm ser jag det som maktens namn på Sveriges norra
halva. Men inte bara det, jag ser det som okunskapens och fördomens namn. Min
känsla är att majoriteten av alla som använder begreppen "Norrland"
och "norrlänning" inte har en aning om vad fan de pratar om. Det är
personer som inte skulle kunna nämna namnet på ett enda norrländskt landskap
och som blandar ihop Örnsköldsvik och Östersund. Och som inte ens skäms för
det. I Sverige är det totalt socialt accepterat att inte veta någonting om
Norrland. Men att inte veta var Bondegatan ligger är ju ultrapinsamt. Något som också manifesteras i Po Tidholms bok, i reportaget "Historien om de samiska jeansen” där miljön ”Jänsmässholmen i
norra Jämtland” i ett huj byts till ”kontoret på Kungsholmen” (att
nämna staden verkar inte nödvändigt).
Just därför, att "Norrland" är maktens och okunskapens ord, har
jag svårt att förstå varför Po Tidholm är så förtjust i att använda det.
Särskilt eftersom han vill utgöra en motmakt och sprida kunskap. Han verkar förstå begreppets problematik, men tycker ändå att det har ett berättigande. I en
intervju jag hörde med honom talade han dessutom om att det vore positivt ifall
unga människor från Lappland, Norrbotten, Västerbotten, Ångermanland, Medelpad,
Jämtland, Härjedalen, Hälsingland och Gästrikland kände en "norrländsk
identitet". Och det ryggade jag instinktivt tillbaka för. Men han har ju en poäng också. Att det kanske krävs en gemensam identitet och en kraftsamling av
människorna i de norrländska landskapen för att något ska hända, för att rättvisa
ska skipas. Det finns ju onekligen en viss gemensam erfarenhet, en viss gemensam historia. Då blir "Norrland" ett begrepp att samlas kring.
Jag är inte riktigt konsekvent själv heller, gud nej. Även om jag aldrig
kallar mig själv för "norrlänning" (möjligen "östersundare"
eller "jämte") känner jag ändå en större samhörighet med människor
från Norrlandslandskapen än någon från typ Blekinge eller Sörmland. Tänker liksom
att de "vet hur det är", vad det nu är. Att man liksom inte fått så
mycket gratis. Jag är också avundsjuk på, och känner mig underlägsen gentemot, människor som vuxit upp norr om mig,
jag tycker de är tuffare. Ju längre upp, desto bättre. Och inlandet är
mäktigare än kusten. Vid kusten finns det hav och städer, det är mycket lättare
där, mer sellout. Samhörigheten gäller liksom både fysiska personer jag känner OCH på ett abstrakt plan. Ibland är den enkelriktad. Jag har ju träffat folk
från Norrbotten som säger att Jämtland inte hör till Norrland. De vill inte vara i samma lag som mig. Det spelar ingen
roll att jag har fakta på hand, att Jämtland objektivt hör till Norrland. För dem är Norrland mer en "känsla" och
känslor kan man inte motbevisa. Då blir det någon slags machokukmätning, vem
som är mest Norrland. Och det tycker jag är supertöntigt. Men jag kan ÄNDÅ inte
låta bli att bli imponerad när jag träffar någon från till exempel Kiruna eller Tornedalen. Löjligt kanske, men så är det.
Jag tycker det finns romantiserande drag i Po Tidholms texter, att han själv
vill mytologisera Norrland. När han skriver om hur det var bättre förr, om
raggarnas rockabillykvällar, om naturen. I samma intervju jag nämnde tidigare berättar
han att han kände sig som en "amatörnorrlänning" för att han inte
bytt till vinterdäck när det var halt ute. Han vill liksom hålla liv i det där,
samtidigt som han vill sprida kunskap. Även i det negativa blir det liksom
romantiserande ibland, klyschigt. Han irriterar sig på hur Norrland framställs
i film och tv och samtidigt vet jag inte hur många gånger han skriver om
småstäder där "skyltfönster gapar tomma". Kanske är det bara en gång,
men det är en gång för mycket. Även om det är sant så får man bara inte skriva
just den meningen.
Ibland är det svårt att veta om han verkligen tycker det han skriver eller
om han anpassar sig för att blidka Dagens Nyheter-läsarens färdiga
föreställning av vad "Norrland" ska vara. Kanske både och. När han flera gånger beskriver Edsbyn som en
"håla" (som ju är ett extremt negativt laddat ord) i en DN-artikel är
det som att han båda pissar på samhället och tycker det är lite sådär gött med
hålor. Han lägger det till och med hos ortsborna själva, "att känna stolthet
över sin håla". Byn Kaxås i Jämtland beskrivs som "bortglömd".
Bortglömd, av vilka? Har Kaxås någonsin varit känt, på riksplanet?
Och ibland blir
det väldigt svepande:
Människor som utbildat sig får samtidigt stora sociala behov. De vill ha
möjligheter att utvecklas. De vill umgås med och vara i samma miljö som
likasinnade. Egentligen är det ganska enkla behov människorna har: De vill
kunna konsumera, äta god mat och roa sig. Och helst vill de möta andra
människor som gör samma sak samtidigt.
På den svenska landsbygden sker saker i ett annat tempo, och ofta av en helt
annan anledning än i stan. Det finns ett slags stillsamt medgivande till allt
som sker. Man godtar även negativa förändringar, som vore de oundvikliga.
Gud, nu låter det som att jag sågar boken totalt. Som att jag enbart
riktar in mig på detaljerna som stör och missar helheten. Det är inte rättvist
av mig. Jag håller ju med om det mesta i boken. Det är bara
väldigt lätt att snöa in på det som irriterar i stället för att formulera
förtjänster. Till att börja med är ju Po Tidholm en av få skribenter med
utrymme i riksmedier som verkligen skriver om vad som händer i norra halvan av
Sverige. Han har gjort det envist, trots att intresset oftast inte varit
direkt kokhett. Och han ryggar inte för problemen som finns, nackdelarna, kritiken. Man
slipper den där käcka kommunpolitikerinställningen om att ”vara positiv och se
framåt”. Att han kan kritiskt granska skogsbruket och vattenkraften och inte bara
se det som arbetstillfällen (inte särskilt många arbetstillfällen i vår
högindustriella tid, dessutom). Och att han ifrågasätter turismen som
räddningen.
Mycket av texternas innehåll känner jag igen, både fakta- och tankemässigt.
Det är mest en bok som ger mig vatten på min kvarn, mer än något nytt. Jag skulle vilja att de som vet mindre än jag läste den och eftersom okunskapen är monumental är det nog bra att boken levererar ett
"grundtankegods". Götalänningar, svealänningar, kanske även unga
norrlänningar ska läsa. Men risken är att ingen kommer göra det. Ingen bryr sig ju om Norrland, tyvärr. Solidariteten är minimal. Norrland är inte riktigt en del av Sverige, inte riktigt en del av ett "vi". När riksmedier rapporterar är det som om en korrespondent gör det från ett annat land. Orkar man ens bli arg längre? Mikael Niemi säger i det här reportaget att han mest vill skratta åt allt.
Men en del kunskapsluckor har jag såklart, en del saker i boken är nya för mig,
visst hajar jag till ibland. Som av de texter som behandlar skogsbruket. Ett
ämne jag inte varit särskilt insatt i och här får lära mig mycket om, till exempel hur
lite gammskog det egentligen finns kvar i Sverige. Och reportagen om hur
hamburgerkedjan Max blev till, vykorten från Hallens foto, resan längs Ljusnan,
de inflyttande holländarna och tomtekommersen i Rovaniemi är fantastisk
läsning. Historier som är intressanta oavsett var de utspelar sig. Och det
kan vara ganska skönt ibland, att geografin inte alltid är i förgrunden.
Det är väldigt mycket män. Jag undrar var kvinnorna är, var samerna är (de finns med i ett
fåtal texter). I en text skriver Tidholm att han medvetet
undvikit samerna. Det är för komplext att skriva om, man hamnar nästan alltid
snett. Fair enough. Men kvinnorna då?
Kanske skulle nämna att bokens omslag är väldigt fint, tecknat av Dennis Eriksson. I bokens mitt
finns dessutom några riktigt vackra färgfoton som höjer upplevelsen. Och innehållet känns omsorgsfullt redaktörat och det finns typ inga stavfel. Det är en
hel del stycken och liknande formuleringar som överlappar varandra texterna
emellan. Vilket inte är särskilt konstigt eftersom de är publicerade under en lång tidsperiod och i flera olika tidningar. Men kanske hade några texter kunnat plockas bort för att slippa
överflödighetskänslan. Samtidigt är det ingen stor grej.
Jag är rädd för att ingen kommer bry sig, även denna gång. Ändå hoppas jag
att den här boken ska kunna sätta igång någonting, oklart vad.
Har ej läst men ska. Vill bara säga WORD!
SvaraRaderaTack för det! Och tycker verkligen du ska läsa och bilda dig en egen uppfattning om boken.
RaderaHar läst. Din kritik är verkligen relevant. Exotiserande 2.0 utan självinsikt. Och så många upprepningar...
SvaraRaderaHåller med om upprepningarna. Samtidigt så kan man förstå dem pga att texterna är publicerade vid olika tidpunkter i olika tidningar/tidskrifter.
RaderaJa, upprepningarna. Det är ju som det är. Tycker inte det är exotiserande (vilket ord!!). Och att Norrland är maktens ord, flera texter handlar ju om just det. Kvinnogrejen är det svårare med. Han förklarade det (försvarade inte, skillnad!) när han var i Luleå och pratade om boken för ett tag sedan, men jag kommer inte riktigt ihåg, mer än att jag förstod då i alla fall.
SvaraRaderaOch vad då utan självinsikt? Det håller jag inte med om överhuvudtaget. Finns det ett "journalistiskt" problem med boken är det ju tvärtom: att den inte är det minsta objektiv överhuvudtaget, att han har ett ärende - sitt eget. Men det tycker jag BARA är bra. Är det något han försöker mer än något annat är det ju att mejsla fram en självbild ur allt det här.
Jag medverkar ju i boken så kanske borde jag hålla käft, men tycker, baserat på att jag faktiskt var där, att jag kan uttala mig om just det journalistiska. Utan att gå in på detaljer. Bra bok.
Någon sa: "Norrland" är en man. Väldigt sorgset sa hen det. Det är en man så till den milda grad att det knappt går att föreställa sig en bild av "Norrland" nedtecknad av en kvinna utan att tänka sig att den handlar just om detta. Att det knappt ens är normaliserat i "Norrland" att vara kvinna. Det är helt förjävligt att det är så. Men jag kan inte se att det är Pos sak att skriva den skriften. Förrän möjligen nu då.
//Matti
Gött med en lång kommentar!
RaderaNär det gäller exotiserande och utan självinsikt, det är Anonym:s ord och hen får plocka upp den tråden.
Att "Norrland" är maktens ord (och, enligt mig, av många används på ett fördomsfullt och kunskapslöst sätt) är vi ju överens om, allihopa. Och JUST DÄRFÖR ser jag det som problematiskt, därför att ordet ofta används på "fel" sätt. Förstår du? Men jag håller också med Po, vilket jag skriver, om att det finns en poäng att använda det, på grund av gemensam historia, gemensamma erfarenheter och att ha ett begrepp att samlas kring. Jag TYCKER att begreppet ska användas, men det finns något dubbelt i det genom att många klumpar ihop Norrland av okunskap MEN att det kan vara bra att använda det, om man vet varför man gör det. Att det helt enkelt är HUR man använder det som spelar roll. Får jag fram vad jag menar? Och Po TIdholm vet ju vad han gör. Det är bara det att majoriteten inte gör det. Och jag vet inte om man ska skita i det? Det kanske iaf är värt att diskutera?
Jag tycker inte du borde hålla käft pga är med i boken. Du är väl med i 1 text av typ 50?
Det här med kvinnorna är ju intressant. I drygt 50 texter är det ju otroligt få kvinnor som blir intervjuade och nämnda. Och det kanske, som du säger, är värt att skriva om, i sig.
Jag tror iofs och på fullaste allvar att det är så få tjejer för att Po är blyg. Han började skriva ungefär samtidigt som det blev stort med indie i Sverige, tidigt 90-tal, han spelade till och med trummor i Pony, om någon minns dem. Och man vågade ju inte prata med tjejer, det var lite därför man skrev, oavsett om det var dikter, artiklar eller låtar. För att kompensera. Är nästan helt övertygad om att han inte håller med mig om det, men jag tror det är så ändå.
SvaraRadera// Matti
Nä, Pony?! Det visste jag inte.
RaderaHej. Jag heter Malin thidholmmalin71@gmail.com. vet ej om Po är min släkting? Men har en släkt bok från p Thidolm som var på sjön. Det är han som skrev släktforskare boken. Min far far hete per last Thidholm och bode i Solna innan han dog. Min pappa heter Leif Larsson Anders Thidholm bor i Stockholm. Vore kul att få veta detta och få mer information om min släkt. Har en son som får föra vidare Thidholm jag pappa och min son är dom som är kvar från farfar.
SvaraRadera